Ledelse

Pilotene hos Virgin Atlantic ble mer produktive da de ble overvåket.

Hvilken lederstil gir best effekt?

Forskere fulgte piloter over 8 måneder. Resultatet: Det som måles, forbedres. Og overvåking fungerer som bare det.

Publisert Sist oppdatert

Det er enorme forskjeller i produktivitet i de fleste bransjer. Innen industrien finnes det eksempler på at de 10 prosent mest produktive bedriftene er tre ganger mer produktive enn de 10 prosentene på bunnen.

«En stadig større mengde bevis peker på hvor viktig ledelse er produktiviteten. Men når det kommer til kausale sammenhenger mellom hva slags type ledelse som utøves og effektiviteten på arbeidsplassen, skorter det ofte på empiri», skriver de tre forskerne Greer K. Gosnell ved London School og Economics, Robert D. Metcalfe ved Boston University og Universietet i Chicagos John A. List.

Sammen har de gjennomført et 8 måneder langt felteksperiment hvor de har målt effekten av fire forskjellige former for styringspraksis på effektivitet til piloter i flyselskapet Virgin Atlantic.

Resultatene er omtalt i en working paper hos NBER med tittelen The impact of management practices on employee productivity: A field experiment with airline captains.

At forskerne valgte å se på piloter, var ikke tilfeldig. Dette er en høyt utdannet profesjon med en stolt arbeidsetikk og veletablerte rutiner.

Mange piloter føler på et sterkt sosialt ansvar for at jobben deres utføres korrekt. Hvordan piloter jobber, får også stor innflytelse på selskapets resultater, dessuten er de som gruppe ofte svært godt betalt.

Derfor var forskerne spente på å se om de ville la seg påvirke av forskjellige lederstiler i det hele tatt.

Resultatene gjelder trolig også for andre store yrkesgrupper som arkitekter, byråkrater, konsulenter, ingeniører, advokater, leger, ansatte i forsvaret, forskere og teknisk personell, skriver forskerne og viser til at de grunnleggende egenskapene som gjør piloter interessante går igjen også her.

Eksperimentet

Det første de gjorde var å definere produktiviteten til pilotene som en funksjon av forbruket av drivstoff, forsinkelser og sikkerhet.

Deretter gikk de til fagforeningene. Piloter har sterke fagforeninger som historisk har lagt sterke begrensinger på styringsformene man har kunnet bruke i bransjen. De fleste forsøk på å innføre mer resultatbasert avlønning har blitt skutt ned, men til eksperimentet fikk forskerne dispensasjon fra fagforeningen til å teste også dette i liten skala.

Dessverre tillot ikke fagforeningen at man tok med intetanende piloter i undersøkelsen som en kontrollgruppe.

Sikkerheten ble ikke redusert de 8 månedene eksperimentet varte, men sikkerhetskravene pilotene hele tiden skal etterleve ble redusert med 10 prosent for å åpen for fleksibilitet.

Totalt ble det utført 110.000 avgjørelser av de 335 pilotene spredt på 40.000 flyvninger under testperioden. Pilotene ble tilfeldig fordelt på fire styringsformer:

1) Overvåking av prestasjoner

2) Tilbakemelding på prestasjoner

3) Målsetting

4) Støttende incentiver

Resultater

Alle styringsformene ga betydelige utslag på produktiviteten, men ikke på alle målene. Helt enkel overvåking av prestasjoner hadde en signifikant positiv effekt. Denne gruppen økte drivstoffeffektiviteten med 50 prosent, mens kontrollgruppen økte sin med bare 10 prosent.

Forskerne fant også bevis for at piloter som fikk personlige mål (både med og uten ekstra incentiver), gjorde det 28 prosent bedre enn de som ikke fikk dette.

Ved å tilby et ekstra incentiv i form av en donasjon til en veldedig stiftelse, hadde ingen effekt på resultatene.

Gruppen som ble utsatt for den støttende lederstilen gjorde det ikke bedre enn de andre, men rapporterte 6,5 prosent høyere tilfredshet med jobben enn kontrollgruppen.

Totalt anslår forskerne at styringsformene bidra til å spare 7,700 tonn med drivstoff over de 8 månedene - det er kostnader for Virgin Atlantic på rundt 6 millioner dollar).

Overvåking av prestasjoner ser også ut til å ha medført varig forbedring. Da forskerne gikk tilbake et halvt år senere, kunne de notere seg at forholdene var bedre enn før eksperimentet tok til.

«Enten tror pilotene de fortsatt overvåkes, eller så har kortvarig overvåkning bidratt til å endre vaner», konkluderer forskerne.

Men det var også klare tegn til at pilotene falt tilbake til den før-eksperimentelle produktivteten når det kom til forbruk av drivstoff. Som viser at god ledelse må opprettholdes over tid.

Powered by Labrador CMS