Ledelse

Norske bedrifter opplever i økende grad at det er vanskelig å få tak i kvalifiserte medarbeidere, sier Christian Børresen, markedssjef i Randstad Norway.

Jakten på rett kompetanse

Å skaffe den rette kompetansen seiler opp som en av de største utfordringene for de som har personalansvar.

Publisert Sist oppdatert

Det viser den rykende ferske rapporten HR-trender 2019, utarbeidet av Kantar TNS for rekrutteringsbyrået Randstad Norway, basert på svar fra 227 norske ledere og andre med ansvar for rekruttering i sin bedrift (blant annet HR-sjefer).

Bedriftene i undersøkelsen er av ulik størrelse og fordeler seg på mange ulike bransjer.

Økende mangel på kompetanse

Undersøkelsen har spurt lederne om hva som er de viktigste utfordringene i HR-arbeidet.

På toppen av lista står det å tiltrekke seg gode kandidater for videre vekst. I tillegg er lederne opptatt av å oppnå økt produktivitet blant de ansatte de allerede har, unngå å miste de beste kandidatene til konkurrenter og å håndtere mangel på kompetanse.

De viktigste HR-utfordringene

  • Tiltrekke seg kandidater for den neste vekstfasen 31 %
  • Økt ytelse og produktivitet 29 %
  • Unngå å miste de beste kandidatene til konkurrenter 27 %
  • Håndtere mangel på kompetanse 26 %

Det siste ser ut til å være en økende utfordring for bedriftene. Andelen som peker på dette som en viktig utfordring har økt fra 21 prosent i fjor.

Stillinger som ikke fantes

- Vi ser en trend med at bedrifter i økende grad opplever at det er vanskelig å få tak i kvalifiserte medarbeiderne. Spesielt i enkelte bransjer er det hard konkurranse om de beste arbeidstakerne, sier Christian Børresen, markedssjef i Randstad Norway.

Han tror også den raske omstillingstakten i arbeidslivet kan gjøre at kompetanse seiler opp som en av ledernes viktigste utfordringer.

Foto – Norske arbeidstakere er opptatt av å ha det hyggelig på jobben, sier Christian Børresen, markedssjef i Randstad Norway. Foto: Randstad

- Vi ser for eksempel et stort underskudd på kompetanse innenfor teknologi og realfag. I Randstad rekrutterer vi i dag til stillinger som ikke fantes for få år siden, for eksempel de som skal håndtere elsparkesyklene i byen eller operatører til førerløse busser, forteller han.

I Randstad rekrutterer vi i dag til stillinger som ikke fantes for få år siden

Strategier for økt kompetanse

Undersøkelsen spør også lederne om hvilke tiltak de tenker å sette i verk for å sikre den nødvendige kompetansen.

- De fleste løser dette ved hjelp av opplæring og kursprogrammer. Hele 58 prosent sier de vil ta i bruk det. Men nesten en fjerdedel sier de vil løse det ved å tilby bedre lønn eller andre fordeler, og en femtedel peker på økt bruk av innleide konsulenter, forteller Børresen.

Stabilt utskiftingsnivå

Totalt forventes det om lag like mye nyansettelser som tidligere. 56 % av lederne i undersøkelsen forventer uendret nivå av utskiftning sammenlignet med 2018, og de aller fleste mener at de kommer til å bruke like mye tid på å rekruttere til en fast stilling som i fjor.

Den største andelen nyansettelser ser ut til å komme i produksjonsavdelingene, enda flere enn tidligere. Deretter kommer salgsavdelingene og it/teknologi på andre og tredjeplass.

Lokker med lønn

Undersøkelsen viser at de tre viktigste strategiene HR-lederne har for å tiltrekke seg arbeidstakere er å tilby konkurransedyktig lønn, fleksible arbeidstidsordninger og andre goder arbeidsgiver kan tilby.

En tidligere undersøkelse fra Randstad som Dagens Perspektiv har omtalt viser at de som søker jobber er opptatt av lønn og andre goder, men de er aller mest interessert i hva slags arbeidsmiljø de kan vente seg.

- Norske arbeidstakere er opptatt av å ha det hyggelig på jobben. Godt arbeidsmiljø kommer helt på topp når de skal vurdere mulige arbeidssteder. Ledere ville gjort lurt i å fremheve godt arbeidsmiljø som et ledd i strategien for å rekruttere nye ansatte, sier Børresen.

Godt arbeidsmiljø kommer helt på topp når folk skal vurdere mulige arbeidssteder

Stillingsannonser ikke nok

I undersøkelsen blir lederne også spurt om hva de anser som den mest effektive kanalen for å rekruttere nye medarbeidere. Over halvparten trekker fram rekrutteringsbyråer, henvisninger fra ansatte og sosiale nettverk som de mest avgjørende kanalene.

- Fortsatt legger de fleste ut stillingsannonser når de skal rekruttere. Men både digital annonsering og ikke minst trykt annonsering går ned. Undersøkelsen tyder på at lederne opplever at det må mer til enn en stillingsannonse for å finne de beste kandidatene, sier Børresen.

Powered by Labrador CMS