Ledelse

Kan ikke lykkes uten en tydelig strategi

Hvordan lykkes med markedsføring i sosiale medier? Stikkordene er synlighet, relasjons­bygging og effektiv kommunikasjon.

Publisert Sist oppdatert

Synneva Erland, profesjonell foredragsholder med spisskompetanse på kommunikasjon og sosiale medier, er overbevist om at bedrifter ikke kan lykkes uten en tydelig strategi for sosiale medier.

– Mitt klare svar er nei, det kan man ikke.

Hele bedriften, inkludert ledelsen, må ha et aktivt forhold til bruk av sosiale medier i markedsføringen, mener hun.

Ansiktet utad

Foto Synneva Erland er over­bevist om at hele bedriften, inkludert ledelsen, må være engasjert i bruken av sosiale medier. (Charlie Media)

At ledelsen er involvert og forstår viktigheten av sosiale medier, er spesielt viktig.

Lederen er bedriftens ansikt utad. Ledere som bruker sosiale medier bevisst og aktivt, er akkurat det folk ønsker å se.

Erland forklarer at folk vil se menneskene bak, og ikke bare, bedriftene. Vi er ikke lenger like begeistret for glanset reklame. I stedet er vi opptatt av hvem som representerer bedriften og hvordan de fremstår.

– Det ligger i selve ordet – sosiale medier– vi vil se et ansikt.

– Sosiale medier bør altså stå på agendaen til alle ledere?

– Ja! Det er jeg helt overbevist om.

Et innlegg som skaper debatt vil ofte bli «likt» og «delt» av mange, og vil dermed nå ut til mange flere

Et felles prosjekt

Hun er også overbevist om at hele bedriften bør være engasjert i bruken av sosiale medier. Likevel plasseres ofte ansvaret hos markedsavdelingen, og da gjerne hos et par-tre personer.

– Med dette er en alt for stor jobb for en eller to personer å ha ansvar for alene.

Som forbedringsagent innen digital kommunikasjon, kan Erland skilte med blant annet Kavli og Q-meieriene på kundelisten. Der etablerte hun et såkalt kulturbyggingsprogram for sosiale medier. Både de ansatte og ledelsen så etter hvert verdien av, og ble engasjert i, bruken av sosiale medier. Resultatet ble økt synlighet, høyere rangering på omdømmebarometre og økt entusiasme blant de ansatte.

– Når 10 personer sprer et budskap på sosiale medier får det jo enorme ringvirkninger sammenlignet med om bare en eller to personer deler det.

Synlighet

På sosiale medier handler mye om synlighet, altså å spille på lag med algoritmene.

– Det handler om å skape aktivitet.

Du har kanskje tenkt over at det er i overkant mange konkurranser på Facebook og Instagram? Erland forklarer at mange bedrifter lager konkurranser nettopp fordi det skaper høy grad av synlighet.

– For hver eneste kommentar som legges igjen, kommer posten opp igjen i feeden, både til den som kommenterer og hos avsenderen.

Det å skape engasjement kan imidlertid gjøres på mange ulike måter.

– Jeg er opptatt av kommunikasjon, for eksempel gjennom å skape debatt.

Et innlegg som skaper debatt vil ofte bli «likt» og «delt» av mange, og vil dermed nå ut til mange flere.

5 tips for å lykkes med ­markedsføring i sosiale medier

1. Vær personlig og ekte

  • For å bygge tillit, må du vise at du står for det du – og bedriften – mener. Du må være ekte. Du må vise engasjement. Det legger folk merke til. Humor kan være et godt virkemiddel, men det fordrer at man bruker det bevisst og nøye gjennomtenkt.

2. Stå for noe

  • Vi er opptatt av verdier, etikk og bærekraft. Dette blir stadig viktigere, særlig blant den yngre generasjonen. Bruk sosiale medier til å formidle dette budskapet.

3. Bygg nettverk, relasjoner og tillit.

  • Sosiale medier er fantastiske nettverksarenaer. Noe av det beste er at man kan ta direkte kontakt med personer eller bedrifter. I dag er det ofte slik man kommer i kontakt med folk og innleder nye samarbeid.

4. Del kunnskap

  • Muligheten til å dele kunnskap er noe av det fineste med sosiale medier. I dag deler vi kunnskap på en helt annen måte enn før i tiden. De fleste plattformene er ganske gode på dette; du kan for eksempel dele et bilde på Instagram og linke til en sak i teksten under, eller dele en artikkel via en link på bedriftens LinkedIn- eller Facebook-profil.

5. Involver hele bedriften

  • Dette er vesentlig for å lykkes. La arbeidet med sosiale medier bli en del av bedriftens kultur og kulturbyggingsprogram – både internt og eksternt. I tillegg må ledelsen være involvert og engasjert.

Kommentarfeltet

Samtidig er det nok en del bedrifter som kvier seg for å skape debatt, fordi kommentarfeltene har blitt beryktet for krasse og usaklige ytringer.

– Dette er vanskelig. Nettopp derfor er det så viktig å ha en strategi for hvordan kommentarfeltet skal håndteres på forhånd.

Hun erkjenner at det å engasjere og skape debatt ofte fører med seg et opphetet kommentarfelt, men skulle likevel ønske at bedrifter ikke lot seg skremme.

Stormberg er, ifølge Erland, et glimrende eksempel på dette. De har fått mye pepper fordi de velger å være tydelige på sine verdier. De er opptatt av saker som vekker sterke følelser blant folk, for eksempel bevaring av ulv og homofiles rettigheter, og får dermed høy grad av synlighet. Baksiden er at det ofte koker i bedriftens kommentarfelt. Derfor må de bruke mye tid og krefter på å svare saklig og klok på relativt stygge og usaklige kommentarer.

– Men jeg er imponert over hvordan de takler det. Og jeg innbiller meg at de har mange i selskapet som jobber med det.

Igjen presiserer hun hvor viktig det er at ansvaret for sosiale medier ikke ligger hos noen få ansatte.

– Da er det viktig at lederne går foran som gode eksempler.

Helhetlig strategi

LinkedIn og Facebook er per i dag de viktigste sosiale medier-arenaene for markedsføring blant bedrifter, selv om både Instagram og Snapchat er i ferd med å ta innpå. Hvordan vet man hvilken plattform som passer bedriften best?

Valg av plattform bør ikke avgjøres før man har utarbeidet en tydelig markedsstrategi som inkluderer bruk av sosiale medier. Først må man finne ut av hvem man vil nå, hvor man finner dem og hvilket budskap man vil formidle. Deretter kan man bestemme hvilken arena som er best egnet.

Erland viser til en enkel, men presis, huskeregel kalt POST. Det står for People, Objective, Strategy and Technology. Hvem vil du nå? Hva er målet? Hva er strategien? Og hvordan kan du bruke teknologien til å oppnå det du ønsker?

Ekte og personlig

Dagens unge generasjon har vokst opp med sosiale medier. Nå er de på vei inn i arbeidslivet, med helt andre ambisjoner, tankesett og forutsetninger enn tidligere generasjoner.

– De er mye mer opptatt av at bedriften som de assosieres med står for noe, har tydelige verdier og er bevisst sin kultur. Det skal være ekte og personlig.

Vi har blitt et mer transparent samfunn – på godt og vondt – som følge av sosiale mediers inntog. Men mest på godt, fordi man faktisk har mulighet til å påvirke, konkluderer Erland.

Powered by Labrador CMS