Annonse
Christina Nerstad, professor i organisasjon og ledelse ved OsloMet, har gått igjennom internasjonale studier av feriens innflytelse på arbeidslivet. Foto: Sonja Balci / OsloMet.

– Mindre stresset etter ferien

Dette viser internasjonale studier av feriens innflytelse på arbeidslivet som Christina Nerstad, professor i organisasjon og ledelse ved OsloMet, har gått igjennom. Du kan også plusse på positive konsekvenser som økt arbeidsglede, høyere energinivå og redusert fare for utbrenthet. Ferie ser med andre ord ut til å ha positive konsekvenser i massevis. Men «effektene» varer ikke særlig lenge, forteller Nerstad:

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

4 ferieråd:

  • Råd til ledelsen: Vær tydelige på at det ikke forventes at medarbeidere er tilgjengelige på e-post og telefon i ferien. Dette vil selvfølgelig avhenge av hva slags jobb folk har, men forsøk å praktisere det så langt det lar seg gjøre.

  • Planlegg nedtrapping før ferien, og gradvis opptrapping av arbeidsbelastning etter ferien. Det kan gjøre at «effekten» av ferien varer lenger.

  • Når du er på ferie: Sørg for nok tid til restitusjon og avkobling. Prioriter å legge bort mobil og datamaskin. Snakk med dem du har rundt deg. Vær tilstede i øyeblikket.  

  • Forsøk å ikke gjøre noe som helst innimellom. Prioriter å bare ha litt ro …

  • Men vær også i bevegelse av og til. Forskning tyder på at det kan være fordelaktig med selvvalgt bevegelsesaktivitet mens man er på ferie; for å forlenge de positive konsekvensene av ferie etter ferien.

Kilde: Christina Nerstad, professor ved Handelshøyskolen, OsloMet

Annonse

4 ferieråd:

  • Råd til ledelsen: Vær tydelige på at det ikke forventes at medarbeidere er tilgjengelige på e-post og telefon i ferien. Dette vil selvfølgelig avhenge av hva slags jobb folk har, men forsøk å praktisere det så langt det lar seg gjøre.

  • Planlegg nedtrapping før ferien, og gradvis opptrapping av arbeidsbelastning etter ferien. Det kan gjøre at «effekten» av ferien varer lenger.

  • Når du er på ferie: Sørg for nok tid til restitusjon og avkobling. Prioriter å legge bort mobil og datamaskin. Snakk med dem du har rundt deg. Vær tilstede i øyeblikket.  

  • Forsøk å ikke gjøre noe som helst innimellom. Prioriter å bare ha litt ro …

  • Men vær også i bevegelse av og til. Forskning tyder på at det kan være fordelaktig med selvvalgt bevegelsesaktivitet mens man er på ferie; for å forlenge de positive konsekvensene av ferie etter ferien.

Kilde: Christina Nerstad, professor ved Handelshøyskolen, OsloMet

Annonse