Ledelse

Slik bruker folk sosiale medier i arbeidslivet

Publisert Sist oppdatert

Sosiale medier er allerede godt integrert i arbeidslivet, både som kontaktpunkt for kunder, for markedsføring av seg selv og for internkommunikasjon – sosiale medier får fotfeste på stadig flere områder.

Det er langt fra bare å være et verktøy i rekrutteringsprosesser lenger, viser en ny undersøkelse gjort av Manpower Work Life, hvor 1.707 svenske arbeidstakere har svart på hvordan de bruker sosiale medier i jobbsammenheng.

Ifølge undersøkelsen deres bruker 37 prosent av deltakerne sosiale medier for å få nye ideer, og 25 prosent for å kommunisere med kolleger. Det skriver svenske VD-tidningen.

Bare for ett år siden var tallene svært annerledes, og sosiale medier ble i større grad brukt for å markedsføre seg selv, søke opp potensielle arbeidsgivere og knytte profesjonelle kontakter. Tallene er veldig interessante, og viser at vi stadig raskere finner nye måter å benytte oss av sosiale medier på, sier Mikael Jansson, leder for Manpower Sverige, til VD-tidningen.

Men hvordan man bruker sosiale medier i jobben ser ut til å variere alt etter hvilken type stilling han har. «Vanlige» arbeidstakere bruker nemlig sosiale medier helt annerledes enn ledere.

Kommunikasjon med kolleger, research og tips og råd fra kolleger er en større del av sosiale medier-bruken til en arbeidstaker, mens ledere bruker mer tid på å markedsføre seg selv, knytte profesjonelle kontakter og spre informasjon.

Slik bruker vi sosiale medier

Her er den fullstendige oversikten over hva deltakerne svarte på hvordan de bruker sosiale medier i profesjonelle sammenhenger:

 

Prosentandelen viser hvor mange av de 1.707 deltakerne som oppga at de brukte sosiale medier til dette formålet i arbeidslivet. 34 prosent av ledere bruker altså sosiale medier til å markedsføre seg selv, mens 37 prosent av medarbeidere bruker sosiale medier til å få nye ideer og inntrykk.

Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Powered by Labrador CMS