Ledelse

Slik kan en kultur for løgn og usannheter spre seg i organisasjonen

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE: I mange næringslivskandaler ser man at uærlighet er noe som har fått bre om seg i kulturen i selskapene som er involvert. Det mener lederrådgiver og forfatter Ron Carucci.

Men hvordan kan det skje? I innlegg hos Harvard Business Review beskriver Curicci hvordan han og kollegene har forsøkt å finne ut om det er noen faktorer i organisasjoner som systematisk virker inn på i hvilken grad folkene som jobber i organisasjonene forvrenger eller holder tilbake sannheten for hverandre.

I over 15 år har de analysert 3.200 intervjuer som ble gjort i forbindelse med 210 vurderinger av organisasjoner. Etter å ha analysert seg ferdig, stod de igjen med det de mener er fire organisasjonsfaktorer som spiller inn. Fire faktorer som de også mener det er fullt mulig å forbedre for å skape en mer ærlig kultur i et selskap. Her er konklusjonene, kort oppsummert:

  • Manglende strategisk klarhet
    Det er ikke samsvar mellom organisasjonens uttalte visjon, mål og verdier og de faktiske erfaringene medarbeidere og marked har med selskapet. I slike tilfeller regnet rådgiverne seg frem til at det var 2,83 ganger mer sannsynlig at folk holdt tilbake eller forvrengte informasjon. En person de intervjuet sa det slik: «Vi vet ikke hvem vi er lenger, så vi bare finner på ting».

  • Urettferdige måle- og oppfølgingssystemer
    Når måten organisasjoner fulgte opp medarbeidernes innsats på ble opplevd som urettferdige, fant konsulentene at det var 3,77 ganger så stor sjanse for at folk holdt tilbake eller forvrengte informasjon. Én av dem som ble intervjuet sa at han ikke ante hvorfor han jobbet så hardt: «Sjefen min har ingen idé om hva jeg holder på med.» Undersøkelsene til Carucci & co. viste at når måle- og oppfølgingsprosesser ble sett på som urettferdige, så følte folk seg tvunget til å pynte på sannheten når de snakket om jobben de hadde gjort. De skjulte også ting og kom med unnskyldninger når de kom til kort. Sånt bereder grunnen for uærlig adferd.

  • Dårlig styring av organisasjonen
    Når det ikke finnes noen gode prosesser og rutiner for å samle beslutningstakere i ærlige samtaler om tøffe tema, blir sannheten tvunget under jorden, skriver Carucci. Man blir overlatt til å stole på rykter og sladder. Møtene blir ofte sett på som bortkastede, fordi det ofte er uklart hvorfor de finner sted og hvem det er som skal ta beslutningene. I regneøvelsen sin fant konsulentene at mangel på effektiv styring fører til at det er 3,03 ganger så sannsynlig at det finnes folk som holder tilbake eller forvrenger informasjon i organisasjonen.

  • Svakt samarbeid på tvers av funksjoner
    Hvis det ikke blir tatt tak i rivalisering og usunne konflikter på tvers funksjoner i bedrifter, er det ifølge denne undersøkelsen 5,82 ganger så sannsynlig at organisasjonen har ansatte som holder tilbake eller forvrenger informasjon. Fragmentering, særlig på tvers av divisjoner, skaper konkurrerende «sannheter» der begge sider forsøker å bevise at de har rett og de andre feil. «De andre» blir sett på som en fiende å frykte, mislike eller anklage. Å etablere tillit og forpliktelse til en bredere visjon, på tvers av funksjoner og avdelinger, er nøkkelen til integritet, skriver Carcucci.

Powered by Labrador CMS