Ledelse

– Vil du fange hodejegernes oppmerksomhet, må du sørge for å være synlig, sier Mats Kullenberg i det svenske rekrutteringsbyrået Dreamwork.

Slik kommer du i hodejegernes sikte

Det hjelper ikke å være drivende dyktig, hvis ikke de som rekrutterer til drømmejobben vet om deg.

Publisert Sist oppdatert

Mange spennende stillinger blir aldri utlyst. Og med eller uten utlysning, brukes ofte rekrutteringsbyråer for å finne de beste kandidatene når attraktive stillinger skal besettes.

Mange arbeidstakere med gode resultater får likevel ikke telefoner fra hodejegere.

– Det skyldes sannsynligvis at du ikke er synlig nok, forklarer Mats Kullenberg, administrerende direktør i det svenske rekrutteringsbyrået Dreamwork til det svenske bladet Chef.

Han har flere råd om hvordan man kan sørge for å bli lagt merke til av hodejegerne.

– Alle i vår bransje bruker Linkedin som rekrutteringsverktøy. Derfor er det verdt å legge ned arbeid i Linkedin-profilen din. Jo flinkere du blir på Linkedin, jo større er sjansen for å bli oppdaget og kontaktet av en rekrutterer, sier han til Chef.

Men det er bare begynnelsen, ifølge Kullenberg.

– Nå er det på tide å bygge nettverket ditt. Sørg for å være aktiv på Linkedin ved å dele, like, kommentere og oppdatere statusen din. Anbefaler du andre på Linkedin er også sjansen stor for at de anbefaler deg.

Delta på arrangementer

Han mener likevel at analoge møter fortsatt er viktig. For å bli lagt merke til er det lurt å være aktiv i organisasjonslivet, delta på arrangementer og være tilstede i sammenhenger der representanter for relevante virksomheter møtes.

Kullenberg har mindre tro på å ta kontakt med rekrutteringsbyråene direkte.

– Det er ingenting i veien for å gjøre det, men da har jeg mer tro på å ta kontakt med den bedriften eller organisasjonen du har lyst til å jobbe for. Skriv en hyggelig epost til personalsjefen, med lenker til cv og Linkedin-profil, der du presenterer hva du kan bidra med, anbefaler han.

Han kan fortelle at han selv har rekruttert flere medarbeidere som har tatt kontakt på den måten.

Tre tips for å bli lagt merke til

  • Legg arbeid i en skikkelig Linkedin-profil og bruk den aktivt.

  • Delta på arenaer der du møter folk fra relevante miljøer.

  • Ta direkte kontakt med aktuelle arbeidsplasser og meld din interesse.

Powered by Labrador CMS