Annonse
Med strategi frihet skal Petter Erik Nyvoll og Maria Rygge hjelpe deg å selge kompetansen din digitalt til millioner av kroner. Foto: Heidi Dokter
Lederverktøy

Slik lykkes du med å bli din egen sjef

For tre og et halvt år siden tilbrakte de påsken i Cabarete i Den dominikanske republikk. Der bodde de ved vannkanten og kunne gå barbent på sandstranden hver morgen. Det tok ikke lang tid før de ble frelst av idéen om å forlate det kjølige Norge til fordel for en strand i Vietnam. På mer eller mindre permanent basis.

– Suksessen vår er at vi faktisk har greid å få til salg og markedsføring, sier Nyvoll.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

5 tips når du skal selge kunnskap

1. Finn ut hvem du er og vit hvem du snakker til

Dette handler om å definere målgruppen din og hvilken løsning du presenterer for dem. Petter Erik Nyvoll oppfordrer enhver gründerspire til å stille seg selv spørsmålet: Hvorfor skal min målgruppe høre på meg? Hvilke erfaringer har du som din målgruppe kan dra direkte nytte av? Når du har definert dette, vil troverdighet mellom deg og målgruppa etableres og kan utvikle seg. Jo spissere målgruppe, jo lettere er det å vite hvem man selger til, understreker Nyvoll og Rygge.


2. Vær autentisk

Når du har definert målgruppen, må du presentere dem med en løsning de faktisk har nytte av. Skal du selge kunnskapsprodukter, henger målgruppen din ofte tett sammen med hvem du selv er. Du er den foretrukne personen å søke råd hos for din målgruppe fordi du har gått gjennom noe spesifikt og har en historie målgruppen kan kjenne seg igjen i. 


3. Begynn å selge - fort


Det er ikke noe poeng i å vente med og selge, ifølge de to gründerne. Det er nemlig lettere å vite hva man skal selge, enn å faktisk selge det. Kun når man har testet produktet på markedet, vil man kunne vite hvilke justeringer man eventuelt må trå til med. Og jo fortere man vet dette, jo fortere kan man også forbedre tjenesten - og tjene mer.

4. Tenk business hele veien

Det kan være vanskelig å sette en verdi på produktet man selger. Det er viktig å ta seg betalt nok, og med utgangspunkt i markedet. Riktig prising er viktig, for målet er å lage en business man kan leve av. Skal man selge kunnskap, kan man ikke tenke at man skal lage et digitalt kurs - man må tenke at man skal bygge en bedrift. 


5. Finn en mentor

Suksessfulle gründere og frilansere liker friheten, men søker også felleskap. 
De som aktivt søker ny kunnskap, kommer seg raskere videre og unngår mange "dumme" feil. Petter Erik Nyvoll omtaler det som å nå “next level”, mens Maria Rygge poengterer at det er viktig å ha noen som kan løfte deg. Det er veldig nyttig å søke råd fra eksperter som kan hjelpe deg å se hva du kan få til, ifølge paret.

Annonse

5 tips når du skal selge kunnskap

1. Finn ut hvem du er og vit hvem du snakker til

Dette handler om å definere målgruppen din og hvilken løsning du presenterer for dem. Petter Erik Nyvoll oppfordrer enhver gründerspire til å stille seg selv spørsmålet: Hvorfor skal min målgruppe høre på meg? Hvilke erfaringer har du som din målgruppe kan dra direkte nytte av? Når du har definert dette, vil troverdighet mellom deg og målgruppa etableres og kan utvikle seg. Jo spissere målgruppe, jo lettere er det å vite hvem man selger til, understreker Nyvoll og Rygge.


2. Vær autentisk

Når du har definert målgruppen, må du presentere dem med en løsning de faktisk har nytte av. Skal du selge kunnskapsprodukter, henger målgruppen din ofte tett sammen med hvem du selv er. Du er den foretrukne personen å søke råd hos for din målgruppe fordi du har gått gjennom noe spesifikt og har en historie målgruppen kan kjenne seg igjen i. 


3. Begynn å selge - fort


Det er ikke noe poeng i å vente med og selge, ifølge de to gründerne. Det er nemlig lettere å vite hva man skal selge, enn å faktisk selge det. Kun når man har testet produktet på markedet, vil man kunne vite hvilke justeringer man eventuelt må trå til med. Og jo fortere man vet dette, jo fortere kan man også forbedre tjenesten - og tjene mer.

4. Tenk business hele veien

Det kan være vanskelig å sette en verdi på produktet man selger. Det er viktig å ta seg betalt nok, og med utgangspunkt i markedet. Riktig prising er viktig, for målet er å lage en business man kan leve av. Skal man selge kunnskap, kan man ikke tenke at man skal lage et digitalt kurs - man må tenke at man skal bygge en bedrift. 


5. Finn en mentor

Suksessfulle gründere og frilansere liker friheten, men søker også felleskap. 
De som aktivt søker ny kunnskap, kommer seg raskere videre og unngår mange "dumme" feil. Petter Erik Nyvoll omtaler det som å nå “next level”, mens Maria Rygge poengterer at det er viktig å ha noen som kan løfte deg. Det er veldig nyttig å søke råd fra eksperter som kan hjelpe deg å se hva du kan få til, ifølge paret.

Annonse