Annonse
– Man bruker vanligvis årevis på å bygge opp innovasjonskapital. Det er ikke noe man er født med. Det er noe man bygger, bruker og kan tape, sier Nathan Furr. Foto: Oslo Business Forum. 
Lederverktøy

Slik skaffer du deg innovasjonskapital

Strategiprofessor ved den franske handelshøyskolen INSEAD, Nathan Furr, har hjulpet magasinet Forbes i en årrekke med å sette sammen listen over verdens mest innovative selskaper.

Under en ledelsekonferanse på Skjetten delte professoren råd om hvordan personer og bedrifter kan få satt ideene sine ut i live.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Slik skaffer du deg innovasjonskapital:

1. Menneskelig kapital. Hvem du er som personer og hva ferdighetene dine er. Du må være fremtidsrettet. Løse problemer på en kreativ måte. Utvikle din egen overtalingsevne og kunne promotere egne ideer. Du må utvikle en kreativ væremåte.

2. Nettverk og relasjoner. Bruk tid på å utvide nettverket ditt og bli kjent med til innovatører, gründere, ledere, investorer, influensere og kunder. Svake relasjoner er gull verdt. Det er de, og ikke nødvendigs nære relasjoner som får deg opp og frem.  

3. Omdømme. Hva har du gjort? Grunnlegg noe, enten for deg selv eller i virksomheten du befinner deg i. Ta på deg vanskelige og synlige prosjekter. Vis strategisk dømmekraft og prøv å gjør mye med lite.

4. Avtrykkforsterkere. Syv ting du kan gjøre for å få folk til å satse på ideene dine er å skaffe deg selv medieoppmerksomhet, signalisere, fortelle historier, materialisere, sammenlign ideen din med noe som allerede er en suksess, bekjenne og få folk til å bli redde for å gå glipp av noe.

Annonse

Slik skaffer du deg innovasjonskapital:

1. Menneskelig kapital. Hvem du er som personer og hva ferdighetene dine er. Du må være fremtidsrettet. Løse problemer på en kreativ måte. Utvikle din egen overtalingsevne og kunne promotere egne ideer. Du må utvikle en kreativ væremåte.

2. Nettverk og relasjoner. Bruk tid på å utvide nettverket ditt og bli kjent med til innovatører, gründere, ledere, investorer, influensere og kunder. Svake relasjoner er gull verdt. Det er de, og ikke nødvendigs nære relasjoner som får deg opp og frem.  

3. Omdømme. Hva har du gjort? Grunnlegg noe, enten for deg selv eller i virksomheten du befinner deg i. Ta på deg vanskelige og synlige prosjekter. Vis strategisk dømmekraft og prøv å gjør mye med lite.

4. Avtrykkforsterkere. Syv ting du kan gjøre for å få folk til å satse på ideene dine er å skaffe deg selv medieoppmerksomhet, signalisere, fortelle historier, materialisere, sammenlign ideen din med noe som allerede er en suksess, bekjenne og få folk til å bli redde for å gå glipp av noe.

Annonse