Ledelse

Når du tar opp vanskelige temaer med en ansatt, bør du huske å lytte og spørre framfor bare å vurdere.

Slik tar du den vanskelige samtalen

Mange ledere kvier seg for å ta opp problemer med sine ansatte. Her får du kommunikasjonsekspertens beste råd om hvordan du går fram.

Publisert Sist oppdatert

Manglende innsats, dårlige prestasjoner eller sosiale overtramp – det er mange krevende og ubehagelige temaer ledere kvier seg for å ta opp med sine ansatte.

– De samtalene ledere synes er aller vanskeligst er de som griper inn i medarbeidernes private sfære, som dårlig lukt, krenkelser, mobbing eller rusmisbruk, sier kommunikasjonseksperten Leena Männik Styren til Chef.se.

Snakker for lite med de ansatte

Hun har gitt ut boka «Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal».

De fleste ledere snakker for lite med sine ansatte, ifølge Styren. Hun mener samtalen er et viktig smøremiddel for en organisasjon, og at lederskap handler om å holde samtalen med de ansatte i gang.

De vanskeligste samtalene er de som griper inn i medarbeidernes private sfære

I Chef.se avslører hun noen av bokas tips om hvordan ledere kan gjennomføre krevende samtaler med sine ansatte.

Her er tre av dem:

1. Gjør det! Ta initiativ til en prat selv om du er usikker og synes det er vanskelig. Den største feilen du kan gjøre er å unnvike temaet og håpe at det skal bli bedre av seg selv.

2. Forbered deg. Planlegg et tydelig budskap, hvordan du skal begynne og hvordan samtalen kan utvikle seg. Da har du noe å holde deg til.

3. Skap tillit og fortrolighet. Ha samtaler ofte og husk å lytte og spørre framfor bare å vurdere. Du bør oppmuntre, bekrefte og speile din medarbeider i samtalen.

Powered by Labrador CMS