Annonse
Eliza Filby mener at det å jobbe på tvers av alder, noen ganger kan sammenlignes en veldig dårlig julefeiring sammen med familien. Foto: Oslo Business Forum.
Lederverktøy

Slik unngår du generasjonskrøll på arbeidsplassen

Generasjonsekspert Eliza Filby forklarer at vi for første gang i historien har fire generasjoner på arbeidsplassen. Dette kan skape utfordringer for ledelsen, HR-avdelingen og bunnlinjen i lang tid fremover, mener hun.

– Arbeidsstyrken er i fundamental endring. Vi har adressert etnisk mangfold og likestilling, men ikke generasjonsmangfold. Den sikreste måten å tape penger er å miste folk, sier Filby.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

For å håndtere generasjons-klemma må du:

Generasjonsintelligens. Hver generasjon må vite hvor de andre generasjonene kommer fra. De må vite hvordan arbeidsplassen var på slutten av 1960-tallet. Man må vite hvorfor de unge vet mer enn de eldre for første gang i historien (fordi de har vokst opp med teknologi).

Livslang læring. Vi har den best utdannede arbeidsstyrken noensinne som kommer inn i arbeidslivet nå. De vil ikke bare lære på jobben de tre første årene, de vil ha kompetanseheving i løpet av hele karrieren. Det finnes ikke en bedre investering enn å investere i utdanningen til en ansatt.

Kommunikasjon. Måten ledelsen kommuniserer på må endre seg. Millennials og Gen Z har vokst opp med muligheten til å sende en Twitter-melding til statsministeren – og muligens få svar. Hvorfor skulle de ikke sende en e-post til administrerende direktør i selskapet de jobber i? Unge forventer å bli hørt, men må samtidig lære seg å lytte.

Eldrebølge. Innen 2050 vil 23 prosent være over 65 år i Norge. Millenniumgenerasjonen vil ha hendene fulle med å ta vare på de eldre. Dette ansvaret vil være en stor byrde for den yngre generasjonen. Virksomheter må ta høyde for at nesten alle deres ansatte har ett personlig omsorgsansvar for deres eldre slektninger. Bedrifter må i større grad anerkjenne omsorg for familiene til de ansatte som en prioritet.

Jobbintervju. Intervju går i mindre grad ut på at arbeidsgiver intervjuer en kandidat og mer ut på at kandidaten intervjuer arbeidsgiver. I rekrutteringsprosessen og arbeidskulturen er det viktig å få ansatte til å forstå hvorfor de er ansatt. Ikke hva de skal gjøre, men hvorfor de er der. Generasjon Z og millenniumgenerasjonen er bekymret over meningen med arbeidet. Gi regnskapsføreren mening med jobben. Det er viktig at ansatte og selskapet deler de samme verdiene.

Kilde: Eliza Filby

Annonse

For å håndtere generasjons-klemma må du:

Generasjonsintelligens. Hver generasjon må vite hvor de andre generasjonene kommer fra. De må vite hvordan arbeidsplassen var på slutten av 1960-tallet. Man må vite hvorfor de unge vet mer enn de eldre for første gang i historien (fordi de har vokst opp med teknologi).

Livslang læring. Vi har den best utdannede arbeidsstyrken noensinne som kommer inn i arbeidslivet nå. De vil ikke bare lære på jobben de tre første årene, de vil ha kompetanseheving i løpet av hele karrieren. Det finnes ikke en bedre investering enn å investere i utdanningen til en ansatt.

Kommunikasjon. Måten ledelsen kommuniserer på må endre seg. Millennials og Gen Z har vokst opp med muligheten til å sende en Twitter-melding til statsministeren – og muligens få svar. Hvorfor skulle de ikke sende en e-post til administrerende direktør i selskapet de jobber i? Unge forventer å bli hørt, men må samtidig lære seg å lytte.

Eldrebølge. Innen 2050 vil 23 prosent være over 65 år i Norge. Millenniumgenerasjonen vil ha hendene fulle med å ta vare på de eldre. Dette ansvaret vil være en stor byrde for den yngre generasjonen. Virksomheter må ta høyde for at nesten alle deres ansatte har ett personlig omsorgsansvar for deres eldre slektninger. Bedrifter må i større grad anerkjenne omsorg for familiene til de ansatte som en prioritet.

Jobbintervju. Intervju går i mindre grad ut på at arbeidsgiver intervjuer en kandidat og mer ut på at kandidaten intervjuer arbeidsgiver. I rekrutteringsprosessen og arbeidskulturen er det viktig å få ansatte til å forstå hvorfor de er ansatt. Ikke hva de skal gjøre, men hvorfor de er der. Generasjon Z og millenniumgenerasjonen er bekymret over meningen med arbeidet. Gi regnskapsføreren mening med jobben. Det er viktig at ansatte og selskapet deler de samme verdiene.

Kilde: Eliza Filby

Annonse