Annonse
– Vi som ledere, tror vi er gode til å kommunisere hva vi vil. Men sannheten er at staben ofte ikke er imponert, erkjenner NRKs nyhetsdirektør Helje Solberg. Foto: Nina Kraft
Lederspeilet

Strateg i landskap i endring

Kursen må justeres underveis, mener NRKs nyhetsdirektør Helje Solberg.

– Det offentlige ordskiftet har opplevd større endringer de siste 20 årene enn de siste 200 årene. Store endringer gjelder mediebransjen, men det gjelder også de fleste andre områder. Det eneste som er sikkert om fremtiden, er at endringstempoet kommer til å bli enda høyere, sier Solberg, som tiltrådde som nyhetsdirektør i oktober.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Helje Solberg

Født: 1967 på Elverum

Sivilstand: Gift med John Kvadsheim, som er konserndirektør i Amedia; to barn på 19 og 21.

Utdanning: Cand. mag på Universitetet i Oslo med fagene statsvitenskap, russisk og sosialantropologi.

Stilling: Nyhetsdirektør i NRK siden oktober.

Karriere: Journalist i Østlendingen, Sør-Varanger Avis, Nationen og VG, nyhetsredaktør i VG, administrerende direktør/sjefredaktør i VGTV. Fikk i 1995 SKUP-prisen for avdekking av medlemsjuks i politiske ungdomsorganisasjoner, og ble kåret til årets beste kvinnelige medieleder i 2017.

Styreleder for «Faktisk.no», en organisasjon for fakta-sjekking av utsagn i medier.

Annonse

Helje Solberg

Født: 1967 på Elverum

Sivilstand: Gift med John Kvadsheim, som er konserndirektør i Amedia; to barn på 19 og 21.

Utdanning: Cand. mag på Universitetet i Oslo med fagene statsvitenskap, russisk og sosialantropologi.

Stilling: Nyhetsdirektør i NRK siden oktober.

Karriere: Journalist i Østlendingen, Sør-Varanger Avis, Nationen og VG, nyhetsredaktør i VG, administrerende direktør/sjefredaktør i VGTV. Fikk i 1995 SKUP-prisen for avdekking av medlemsjuks i politiske ungdomsorganisasjoner, og ble kåret til årets beste kvinnelige medieleder i 2017.

Styreleder for «Faktisk.no», en organisasjon for fakta-sjekking av utsagn i medier.

Annonse