Ledelse
Tips til medarbeidersamtalen
Gjennomfør en medarbeidersamtale med mening.
Medarbeidersamtalen finnes i mange varianter rundt om på arbeidsplassene, men det er en omdiskutert øvelse.
En del steder har medarbeidersamtalen fått ry på seg for å være både forstyrrende og irrelevant, fordi den ikke henger sammen med de daglige oppgavene som skal løses, skriver konsulenter fra New Stories på hjemmesidene til danske Væksthus for ledelse.
Konsulentene påpeker at en god medarbeidersamtalene må oppleves som meningsfull, og som et ledd i en større sammenheng som medarbeideren er en del av på jobben. De gir tre tips om hvordan du kan øke kvaliteten på en medarbeidersamtale:
Ledere som trår for nær
Under punktet om å styre medarbeidersamtalen, tar de danske konsulentene også opp noe som kan være til ettertanke. De forteller om medarbeidere som savner en viss respektfull distanse fra lederen sin.
De skriver om medarbeidere som opplever at lederen går for tett på. Kanskje gjennom å spørre for mye om hvordan medarbeideren har det, mens medarbeideren faktisk ikke har lyst til å gråte på sjefens kontor. Andre medarbeidere har fortalt om ledere som «later som om vi er venninner».
Hun later som om vi er venninner
Hva ulike medarbeidere opplever er «for tett på» vil sikkert variere, den nærheten noen setter pris på vil andre ikke synes noe om, men det konsulentene understreker, er at det grunnleggende er at enhver relasjon mellom en leder og en medarbeider er asymmetrisk.
Det er lederen som fordeler oppgaver, forfremmer og gir lønnstillegg. Medarbeideren vil derfor være interessert i å stille seg selv i et positivt lys overfor lederen. Konsulentene mener derfor at ledere må klare å styre medarbeidersamtalen ut fra sine to roller: rollen som rollen som den som vurderer og tar beslutninger (ivaretar organisasjonens strategiske målsetninger) og rollen som hjelper (en som er opptatt av medarbeiderens ønsker og ideer til utvikling og trivsel). De advarer mot å legge for stor vekt på hjelperrollen.
- MER OM TILBAKEMELDINGER:Filmet over 500 ledere. Lederne gjør ikke det de tror de gjør
Konstruktivt og konkret
Når det kommer til de tilbakemeldingene medarbeideidere får på jobben de gjør, så er Bård Kuvaas, professor i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI, en av dem som har merket seg at flere multinasjonale selskaper har gjort store endringer i eller fjernet sine årlige eller halvårlige prestasjonssamtaler. Den viktigste årsaken synes å være en erkjennelse av at samtalene ikke var egnet til å fremme prestasjoner, skrev Kuvaas i en artikkel i BI Business Review for en tid tilbake.
I samme artikkel beskrives forskningsfunn Robert Buch, Anders Dysvik og Bård Kuvaas gjorde i en studie av 158 medarbeidere og deres 29 ledere i en offentlig virksomhet.
Denne studien viste at jo mer konstruktive tilbakemeldingene ble opplevd av medarbeiderne, jo bedre ble arbeidsprestasjonene vurdert av deres ledere – hvis timingen på tilbakemeldingene samtidig var god. Det vil si at tilbakemeldingene kom ofte nok og ikke for lenge etter oppgavene det handlet om er gjennomført.