Ledelse

Politidirektør Benedicte Bjørnland, skattedirektør Hans Christian Holte og Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik er ikke redd for å si hva de mener. Men svært mange ledere i det offentlige kvier seg for å delta i offentlig debatt, mener professor.

– Tror mange kvier seg

– Jeg er langt fra sikker på om dagens toppledere i forvaltningen deltar mer i det offentlige ordskiftet enn tidligere. Den sterke omdømmestyringen gjør at mange kvier seg, mener professor i offentlig politikk, Åge Johnsen ved OsloMet.

Publisert Sist oppdatert

Johnsen peker på at også offentlige myndigheter er opptatt av eget omdømme, og hvordan deres ledere og politikken som sådan framstår i offentligheten. Ledere som mener kontroversielle ting, og som skaper debatt, er ikke nødvendigvis noe kommunikasjonsrådgiverne eller politiske ledere alltid ønsker seg.

Foto Professor i offentlig politikk ved OsloMet, Åge Johnsen.

Dessuten er mange topplederne i dag ansatt på åremål. Det gjør at mange av dem nok unngår å stikke seg ut med kritikk av politikere, i frykt for ikke å få forlenget sitt åremål.

– Det finnes dessverre ikke statistikk på dette, men jeg tviler på at ledere i det offentlige er mer synlige i den offentlige debatten enn tidligere. Mitt inntrykk er at de fleste veier sine ord, før de eventuelt ytre seg, sier Johnsen til Dagens Perspektiv.

Dermed er ikke forskeren helt på linje med skattedirektør Hans Christian Holte, som opplever at offentlige ledere er blitt løsere i snippen med åra, og deltar i flere debatter.

– Men ære være dem som gjør det. Jeg mener det er en styrke for det offentlige ordskiftet at etatsledere og andre toppfolk i forvaltningen deltar, sier professor Johnsen.

Jeg mener det er en plikt for en leder i det offentlige å informere om hva som er konsekvensene av politiske vedtak

En plikt å si i fra

– Hvor går grensen for hva en leder i det offentlige kan si? Når blir det «for politisk»?

– Det er veldig vanskelig å vite. Det er en gråsone her. Men jeg mener faktisk det er en plikt for en leder i det offentlige å informere om hva som er konsekvensene av politiske vedtak, sier Åge Johnsen.

Han kjenner ikke «sakene» rundt jernbanedirektør Kirsti Slotsvik og politidirektør Benedicte Bjørnland godt nok til å kunne gi noen fasit på deres uttalelser.

Når det gjelder jernbanedirektøren, er han imidlertid klar på at hun «gjorde sin plikt» da hun uttalte seg om lønnsomheten ved en eventuell utbygging av Nord-Norgebanen.

– Når det foreligger utredninger og utregninger for eksempel om en jernbaneutbygging, er det jernbanedirektørens plikt å si fra om dette, mener Johnsen.

– Så er det selvsagt en politisk vurdering hva man så gjør videre, framhever han. De politiske vurderingene skal selvsagt ikke jernbanedirektøren blande seg inn i.

– Hva med politidirektøren, som syntes det var underlig at Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre ikke hadde kontaktet henne og direktoratet før de bestemte seg for å slutte å støtte regjeringens politireform?

– Jeg kjenner ikke saken godt, men selve formuleringen hennes lyder noe «umusikalsk». Budskapet hennes, derimot, har jeg ikke noe å utsette på.

– Det er en plikt for en direktoratsdirektør å fortelle om situasjonen på eget fagfelt, på et faglig grunnlag, sier professor Åge Johnsen ved OsloMet.

Powered by Labrador CMS