Ledelse

Det første du må finne ut av er hvorfor i alle dager du har valgt enn karriere som gründer, mener iSolve-grunnlegger Parthasarathy.

Utfordringene du må overkomme som entreprenør – og hvordan du takler dem

Entreprenørskap handler gjerne om alt for lite penger, alt for lite tid og alt for mye stress. Som entreprenør legger du hodet på blokken og eget omdømme i potten. Likevel er det viktig at noen våger, mener suksessentreprenør.

Publisert Sist oppdatert

Den indiske gründeren Parthasarathy har bygget opp teknologi- og konsulentselskapet iSolve fra bunnen. Nylig var han i Oslo for å inspirere norske og utenlandske gründere i forbindelse med NIEC-konferansen (Norwegian International Entrepreneur Conference).

Indiske iSolve hjelper bedrifter å bedre kommunisere med kundene sine gjennom en rekke teknologiske virkemidler og dataanalyse. Selskapet har hatt kunder i Europa i nesten 15 år, og i Norge de siste 8 årene.

Som gründer å entreprenør skal Parthasarathy gi andre med en spirende gründer i magen noen gode råd på veien.

Han starter med et utfordrende spørsmål:

– Hvorfor velge en karriere som medfører så stor risiko?

Parthasarathy svarer selv, og er krystallklar på hva det første steget til å takle gründer-livet er:

– Det aller viktigste er å ha tro på det du holder på med. Man må tro at man kan gjøre mer enn man i realiteten gjør, sier han. Han illustrerer dette ved å invitere to av gründerspirene fra publikum opp på scenen.

Smertefull forestilling

Han ber dem lukke øynene og se for seg hvor langt de kan strekke armen bak ryggen. Når de to gründerspirene åpner øynene igjen, spør Parthasarathy:

– Føltes det som dere strakk armen lengre enn dere faktisk gjorde?

Foto Parthasarathy ber to gründerspirer om å forestille seg mer enn de fysisk klarer. Det er innstillingen man må ha, mener den indiske gründeren. (Foto: Ine Schwebs)

Det er innstillingen man må ha for å lykkes som gründer, mener han.

– Kan du tenke lenger enn du føler? Det er styrken av å ha sterk forestillingsevne. Deretter må du sørge for at overbevisningen din overkjører all tvil, sier han.

Verdsettelse eller verdiskapning?

Han viser til seks forskjellige evalueringsfaktorer når man skal bygge en business.

Det første steget er å definere om man starter en bedrift med utgangspunkt i vedier eller i verdsettelse (value or valuations). Det er ifølge ham to helt forskjellige utgangspunkt.

– Hvis du bygger en bedrift med utgangspunkt i verdsettelse, er du nødt til å oppleve tap. Hvis du ikke ofrer noe, blir du heller ikke verdsatt spesielt høyt – i motsetning til om du styrer din egen bedrift der penger, altså verdiskapning, er det viktigste.

– Dette er en beslutning jeg anbefaler alle entreprenører om å være ærlige med seg selv om helt fra start, sier den indiske gründeren.

Entreprenørskap er mer enn en idé

Det neste punktet Parthasarathy trekker frem er idéenes funksjon. I et marked med stadig større konkurranse og færre utenkte idéer enn tidligere, er ikke en god idé nok. Derfor er det helt avgjørende å stille seg følgende spørsmål:

  • Hvilke problemer løser jeg?
  • Vil kundene betale for det?
  • Er mulighetene i ferd med å utvikle seg eller vokse – og er det målbart?
  • Hva er grunnen til at kundene mine kommer til meg?
  • Er det som skiller meg fra andre aktører mulig å opprettholde over tid?
  • Hvor lett kan idéen min bli kopiert?
  • Har jeg evnen til å gjennomføre?

Gjennomføringskraft er veien til suksess

Gjennomføringsevne er avgjørende. Parthasarathy mener selv at gjennomføring er 90 prosent av en bedrifts suksess.

– En gjennomsnittlig idé og brilliant gjennomføring er mye bedre enn en fantastisk idé og dårlig gjennomføring, sier han.

Gjennomføring må dessuten strekke seg lenger enn å få bedriften til å stå på bena.

– Fra å rengjøre toaletter til å skrive under på regnskapsdokumenter, som entreprenør må du gjør alt. Hvis du ikke er villig til å gjøre det som skal til, må du gå i deg selv og spørre om du virkelig vil bli entreprenør. Poenget er at du ikke kjenner omfanget av alt du må gjøre for å bli en suksess, sier han.

Ønsket utfall: Glem følelser og rasjonalitet

Det er flere måter å reagere på, trekker Parthasarathy frem. Han spør hvor mange i publikum som ville slått tilbake om de ble slått til av en tilfeldig forbipasserende. Ingen rakk opp hånda.

– Å slå tilbake er en emosjonell respons, sier Partha.

– En alternativ måte å reagere på, er å rasjonalisere. Man begynner å lure på den bakenforliggende årsaken, man vil forstå logikken. De fleste som kommer fra den vestlige delen av verden, er trent til å tenke på denne måten, påpeker han.

Men det er ikke alltid like lurt å tenke slik, mener han, og trekker frem at et bedre alternativ er å alltid handle etter «det ønskede utfallet».

En gjennomsnittlig idé og brilliant gjennomføring er mye bedre enn en fantastisk idé og dårlig gjennomføring

– Hvis jeg blir provosert over at noen provoserer meg, oppnår jeg da mitt ønskede utfall? Ja eller nei? Sannsynligvis ikke. Jeg vil oppfordre alle som vil bli entreprenører til å dreie tankegangen sin i den retningen, sier Parthasarathy.

– I business kommer du veldig ofte i situasjoner hvor du må ta vanskelige beslutninger. Fordi du er emosjonelt og lidenskapelig involvert i bedriften din, er det dermed stor sannsynlighet for at du gjør dårlige beslutninger. Derfor er det ekstremt viktig å endre tankegangen til å alltid tenke på det ønskede utfallet, fortsetter han.

Evne og ambisjon

Og når du først har fått bedriften til å stå på bena, og skal fortsette på veien videre, er det spesielt to faktorer som teller. Evne og ambisjon er egenskapene som drar deg videre, mener Parthasarathy.

– Å bygge en bedrift er som å løpe et maraton. Det stopper aldri. Bedriften vil alltid utkonkurrere entreprenøren. Hvis du ikke vet at du har energien som skal til, vil du alltid være utslitt, sier han.

Foto (Foto: Ine Schwebs)

Når du kommer til en vanskelig kneik, må du jobbe med å bringe ambisjon og evne på banen. De aller fleste entreprenører vil møte på en eller flere situasjoner som ender i frustrasjon i løpet av reisen mot målet.

– Selv har jeg vært frustrert når jeg har sett at jeg kan få til mer, men innser at jeg ikke greier å gjennomføre det. Det betyr at evnen ligger bak ambisjonen. Da jobber du med å forbedre evnen. Så ser du plutselig at situasjonen snur og ambisjonen ligger bak evnen. Da må man jobbe med ambisjonen.

Selv hadde Parthasarathy ingen mentor, men forteller at han har brukt dynamikken mellom evne og ambisjon aktivt for å komme videre med bedriften.

Fordi du er emosjonelt og lidenskapelig involvert i bedriften din, er det dermed stor sannsynlighet for at du gjør dårlige beslutninger.

– Som entreprenør må du alltid sørge for å ha et visst aspekt av kontroll. Det er mange uforutsette faktorer som vil dukke opp underveis, og da må være klar for å takle dem. Hvis du sier ‘jeg har ikke kontroll’, mister du mulighetene som ligger foran deg, sier han.

– Hver morgen spør jeg meg selv om hvordan jeg ligger an. Er det ambisjon eller evne jeg må jobbe med?

Velg de riktige medarbeidere

Svært få kan si at de er fullstendig fornøyd med alle medarbeiderne sine, poengterer Parthasarathy. Men det er to egenskaper ved medarbeidere som er spesielt viktig, ifølge ham: Evnen deres, og hvor villige de er til å lære.

iSolve har utarbeidet et eget system for å sortere medarbeidere ved hjelp av en akse. Dersom evnen hos medarbeideren er høy, men ambisjonen lav, må man jobbe for å inspirere dem. Er det motsatte tilfellet, kan man se på muligheter for å forbedre medarbeiderens evne gjennom kursing eller andre former for tillæring. Dersom både villighet og ambisjon er på plass, er det på tide å løfte medarbeideren og sørge for muligheten til å vokse. Er det derimot mangel på begge faktorer, kan det være et poeng å stille spørsmål ved medarbeiderens fremtid i bedriften.

Vær en lykkelig entreprenør

Suksess kan ikke sammenlignes med lykke, mener Parthasarathy. Det er derfor viktig å spørre seg selv om hva som er viktigst i det lange løp.

– I India har vi et veldig annet syn på penger. Å ha nok penger, er å ha penger når du trenger det. Hvis du har masse penger i banken, men ikke føler det er nok, så mener jeg at de pengene ikke har noen verdi.

5 steg til å overkomme gründer-utfordringer

1. Vit hvorfor du vil være en entreprenør

Hvis du har overbevisningen på plass, kan du også svare på hvorfor du vil bli entreprenør, mener han. Det kan være mange årsaker til drivkraft, men med mindre man har en klart idé om hvorfor man vil til målet, er det ingen vits i å begynne. – Mange gir opp med en gang markedet går ned, de har mistet følelsen av hva formålet er. Å være entreprenør er langt fra en enkel reise, så det er helt avgjørende å vite hvorfor du har valgt å begi deg ut på den, sier Parthasarathy.

2. Bygg ambisjoner

For å holde koken, må entreprenører sørge for å alltid bygge nye ambisjoner. – Jeg har vært entreprenør i 32 år, og jeg føler jeg er 28. Jeg vil fortsette i minst 30 år til. Jeg forteller folk at det er så trist at jeg ikke har 10 år til, men jeg har idéer og planer for de 30 neste årene fordi jeg vil fortsette å vokse. Dette er det aller viktigste. Det er mindre viktig om du oppfyller alle ambisjonene, men du må ha dem for å i det hele tatt prøve, sier han.

3. Øv på å forbedre deg

Partha råder entreprenører til å hver morgen ta en statussjekk med utgangspunkt i tre spørsmål: Hvordan ligger ambisjonene mine an? Hvor god er jeg til å gjennomføre akkurat nå? Har jeg det som skal til for å komme dit? Når man har evaluert sin nåværende situasjon, er det lettere å se hva man må jobbe med for å ta steget videre. Dette bør være en rutine og et mantra, mener Partha. For å oppnå suksess, må man gå systematisk til verks.

4. Unngå de fire C-ene

Når man har på plass det som skal til for å oppnå suksess, er det viktig å ta innover seg det man må unngå. Det kan oppsummeres som de fire C-ene, forteller Partha. Kritikk (criticism), klaging (complaining), sammenligning (comparing) og konkurranse (competition). – Ved å kritisere skaper du negativitet. Ved å klage, noe vi alle gjør innimellom, forteller du omverdenen at det ikke finnes en løsning. Du forteller hjernen din at det ikke finnes en løsning, men vi klager som regel på ting som faktisk kan løses. Du klager veldig sjelden på ting som ikke kan ordnes. Du klager for eksempel ikke på tyngdekraften. Sammenligning er også et stort problem for en entreprenør. Ingen situasjoner er like, og det har ingen hensikt å få deg selv til å føle deg dårlig ved å sammenligne din suksess med andres, sier Partha.

5. Vær lykkelig, deretter suksessfull

Selv om det nok finnes eksempler på ulykkelige mennesker med suksess, er det motsatte oftere tilfellet. – Å være suksessfull er til syvende og sist ikke bare opp til deg selv. Alle entreprenører jobber hardt, men ikke alle oppnår det samme nivået av suksess. Å være lykkelig er derimot i dine hender, og hvis du er en lykkelig entreprenør, vil du også ha lykkelige medarbeidere. Ingen medarbeidere vil jobbe for en misfornøyd sjef, sier han.

Powered by Labrador CMS