Ledelse

Detaljstyring og kontroll går utover medarbeidernes motivasjon, ifølge den svenske forskeren Henrik Eriksson.

3 feil dårlige ledere gjør

En ny svensk bok sammenligner virksomheter som lykkes med de som mislykkes. I boka pekes det på 3 feil ledere for de som går dårlig ofte gjør.

Publisert Sist oppdatert

I fjor kom boka «Sveriges bästa verksamheter», skrevet av professor Henrik Eriksson ved Chalmers tekniske høyskole i Sverige. Boka er omtalt i Chef.se.

Eriksson analyserte 20 års forskning om organisasjonsutvikling, for å finne ut hva som var nøkkelen til ledelse som ga virksomheten framgang.

Ifølge Eriksson er det tre ting som kjennetegner ledere i Sveriges dårligste virksomheter:

1. Lederen glemmer formålet med virksomheten

Alle virksomheter bør føre en systematisk dialog om hvem de er til for. Hvis man ikke stadig vurderer behovene til de organisasjonen er til for, blir brukerne frustrerte og misfornøyde. Det kan lede til klager, misnøye og i siste instans til konkurs, ifølge Eriksson.

Det finnes dessverre utallige eksempler på dårlig arbeidsflyt i svenske virksomheter

2. Lederen forstår ikke prosesser

Det finnes dessverre utallige eksempler på dårlig fungerende prosesser og arbeidsflyt i svenske virksomheter, sier forskeren til Chef.se. Han anbefaler virksomhetene å jobbe med å utvikle smidige prosesser for å unngå å slite ut ansatte og kunder med å måtte slukke branner i siste liten.

3. Sjefen leder ikke

Eriksson mener det er en vanlig feil at ledere ser på medarbeiderne som produksjonsenheter som må styres og kontrolleres. Men detaljstyring og kontroll går utover medarbeidernes motivasjon. Han anbefaler i stedet å være en leder som viser vei, som er synlig og i kontinuerlig dialog med medarbeiderne.

Powered by Labrador CMS