Ledelse

Administrerende direktør i Jernia, Espen Karlsen, vil heller at kunder skal kjøpe gavekort til lokale restauranter enn unødvendige gaver i butikkene hans.

Ber folk droppe impulskjøp og heller kjøpe gavekort på restauranter

– Unødvendig forbruk er ikke bra for klima. Gi heller en gave som både mottakeren og restaurantene som sårt trenger gjester har godt av, sier Espen Karlsen.

Publisert Sist oppdatert

I en appell oppfordrer administrerende direktør Espen Karlsen i Jerna folk om å droppe å kjøpe julegaver som ingen egentlig har bruk for, og heller gi bort gavekort på lokale restauranter i julegaver.

I en e-post til Dagens Perspektiv skriver direktøren at denne oppfordringen handler om å ta samfunnsansvar under en krise.

– Vi gjør et bra år og har hatt fin utvikling de siste årene, men det handler ikke bare om det. Det handler om at vi vet at de siste dagene før jul stresser vi og gjør impulskjøp og gir ofte bort ting som mottakeren kanskje ikke trenger eller ønsker seg.

– Det er unødvendig forbruk og ikke bra for klima. Så ved å heller gi et gavekort på en restaurant, så gir du gaver som gleder både mottakeren og restaurantene som sårt trenger gjester, svarer Karlsen.

Et dysfunksjonelt borettslag

Julestria byr på mange impulskjøp, og mange kjøper bare for å kjøpe noe. Dette er salg ledelsen i Jernia ikke ønsker.

– Det er ikke mye hygge i en by uten et levende restaurant- og uteliv. Da blir det heller ikke et veldig godt sted å drive butikk, skriver han.

Statsminister Erna Solberg har manet til nasjonal dugnad. Alle spriter seg, vasker hendene og holder avstand.

– Alle som går nedover en norsk bygate, vil se at det bokstavelig talt kun er få meter mellom oss som jubler og dem som fortviler. Dagens dugnad minner mest om den i et dysfunksjonelt borettslag; noen gjør litt, mange har fest ved kakebordet, og en liten gjeng står igjen på overtid og gjør det meste av jobben, sier han.

Opptur for butikkene

For noen uker siden spådde Virke rekordvekst i butikkene. Det er ventet at nordmenn i snitt skal handle for 11.760 kroner hver. Det er 1.100 kroner mer enn i fjor.

I november i år hadde nordmenn allerede brukt 8,3 prosent mer enn i 2019. Under Black Week hadde butikkene i kategoriene mat og drikke og hus og hjem en omsetningsvekst på 20 prosent sammenliknet med samme tid året før.

Jernia-kjeden er så heldige å være en del av den siste kategorien.

– Det er selvsagt veldig hyggelig for alle oss i handelen å ha fullt trykk i butikken. Men i år har jeg blandende følelser når jeg ser ut døra og rett over gata til en restaurant, kanskje et helt livsverk, der bord står tomme eller det er helt mørkt i vinduene, sier han.

Ifølge NHO Reiseliv har 6 av 10 medlemsbedrifter halvert omsetningen som følge av pandemien. I slutten av november hadde 1 av 4 serveringssteder stengt eller planer om det. 40 prosent hadde planer om oppsigelser.

Det er mye snakk om å tenne lys til jul. Selv ønsker Karlsen seg lys og lyd i absolutt hele gågata hele neste år.

– Da haster det å handle, understreker han.

Dobbel julegave

Som gammel kokk, med over 20 år i hotellbransjen, har Jernia-sjefen gått fra å servere folk til å hjelpe folk å lykkes på kjøkkenet hjemme.

– Det er mange hobbykokker der ute, og enda flere som ønsker å legge en ny gryte, en ny kjøkkenmaskin eller en ekstra kul bakebolle under treet til jul. Men behøver vi egentlig så mange harde pakker i år? Kan ikke onkel bruke den gamle stekepanna ett år til? Spør Karlsen.

Hans oppfordring handler om å flytte deler av årets julebudsjett fra ting folk egentlig ikke trenger til middagsopplevelser alle kan ha glede av. Da kan man samtidig gi tusenvis av restaurantarbeidere troen på fortsatt jobb over nyttår.

– Det er dobbelt julegave, skriver han.

– Det er nok av anledninger for hyggelige hjemmemiddager, men det haster å investere i et godt måltid på din lokale restaurant. Du vet faktisk ikke hvor lenge du har favorittspisestedet på hjørnet, sier han.

Ikke bærekraftig

Jernia-sjefen mener folk må tenke seg om to ganger før de kjøper flere harde pakker og gjør flere unødvendige impulskjøp.

– Det er rett og slett ikke bærekraftig. Like lite bærekraftig som at vi nordmenn, som allerede er på forbrukstoppen, fyller handleposer og gaveesker med enda flere ting vi kanskje ikke har bruk for, men har mer enn nok av fra før.

I Jernia har ledelsen de siste årene jobbet mye for å gjøre det enklere å ta vare på det man har, gjenbruke og gjenvinne.

– Vi har tro på en sirkulær fremtid, også for handelen, der vi går fra «3 for 2» til «få mer ut av 1». Men denne julen slår vi et slag spesielt for lokalmiljøet. For at vinterens og vårens matopplevelser kan nytes på en restaurant i nabolaget, må du handle nå, sier Karlsen.

– Ta ansvar

Som leder mener Karlsen at aktørene i næringslivet må ta ansvar også utenfor vår egen butikktrapp.

– Et godt lokalt næringsliv er avhengig av et gode og lønnsomme bedrifter rundt som sikrer arbeidsplasser på en bærekraftig måte, sier han til Dagens Perspektiv.

Han har selv jobbet over 15 år i Nordic Choice Hotels og noe av det første han som hotelldirektør lærte av Petter Stordalen når han kom inn som eier, var å ta ansvar utenfor hotelltrappa.

– I Jernia er vi engasjerte og levende opptatt av å hjelpe våre kunder å lykkes hjemme, sier han.

Er du redd for at denne oppfordringen vil få negative konsekvenser for Jernia?

– Nei, jeg er ikke redd for det. Vårt verdigrunnlag er godt forankret hos eier og styre. Vi er har en samfunnsengasjert eier i Canica som er opptatt av å bidra og ha en offensiv bærekraftsstrategi med klare bærekraftsmål og krav til bedriftene de eier, sier han.

Powered by Labrador CMS