Annonse
Møteleder? Ta ledelsen i møtet, bygg møtekultur og ha alltid et klart formål med møtet.  Foto: Istock
Lederverktøy

Bli en bedre møteleder

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

5 råd om møteledelse

1. Ha et klart formål med møtet
Velg deretter en møteform som passer til formålet. Dette er én måte å sortere møter på: 

  • Innsjekkingsmøter. Korte statusmøter, gjerne stående. «Hva gjør du i dag»? 

  • Taktiske møter. Ta opp konkrete utfordringer. Hvordan løser vi det som har dukket opp?  

  • Strategiske møter / en-fot-i-bakken-møter. Hvordan ligger vi an i forhold til planer? Herunder: hvordan samhandler vi? Og hva er planene fremover? Et overordnet perspektiv. 

  • Sortér også saker. Saker og måten de behandles på kan eksempelvis sorteres etter formål, for eksempel informasjonssaker, diskusjonssaker og beslutningssaker. 

2. Bestem hvem og hvor mange som skal være med
Unngå «helgardering» med for mange deltagere, enten fordi du ikke vil såre noen ved å utelate dem eller fordi du tenker møtet kanskje kan være nyttig for folk. Deltagerne bør kunne skape en verdi ved å delta. Ikke ta folk ut av annet, verdiskapende arbeid uten grunn.

7-8 personer er ofte et godt antall. Det er få nok til at det er vanskelig å «melde seg ut»/ ikke delta aktivt, men mange nok til at ulike perspektiver kommer fram. 

3. Ha møter på 50 minutter, istedenfor en time
Eller bruk 25 minutter istedenfor en halvtime. Da får folk som skal videre noen små pauser. Det tar litt tid å komme seg fra et møterom til et annet. I digitale møter tar det litt tid å logge seg av og på igjen. Det gir også rom for å hente seg en kaffe, og omstille seg litt før neste møte. 

4. Vær møteLeder med stor L
Ta ledelsen. Fortell i begynnelsen av møtet hvordan du vil lede møtet og hva som forventes. Bruk tiden godt, start med de viktigste sakene først.

Styr møtet, sørg for framdrift. Spør folk som ikke tar ordet om deres mening. Avrund innlegg fra folk som snakker for lenge/er gjentagende ved å tilkjennegi, med dine egne ord, at du forstår hva de har sagt.

Trekk del-konklusjoner underveis. Gjenta konklusjonene på de viktigste sakene, samt hvordan sakene skal følges opp videre. 

5. Bygg god møtekultur
Skap en kultur der dere snakker godt sammen om hva som er formålet med møtet. Ha noen kjøreregler. Begynn møtet presis. Det skal ikke svares på telefoner/ e-post i møtet med mindre det er noe spesielt. Be i så fall deltagerne om å si fra på forhånd.

Var det et godt møte? Be om tilbakemelding. Ofte kan en rask, uformell tilbakemelding være nok. 

Kilde: Per Vestli, teamogledelse.no

Annonse

5 råd om møteledelse

1. Ha et klart formål med møtet
Velg deretter en møteform som passer til formålet. Dette er én måte å sortere møter på: 

  • Innsjekkingsmøter. Korte statusmøter, gjerne stående. «Hva gjør du i dag»? 

  • Taktiske møter. Ta opp konkrete utfordringer. Hvordan løser vi det som har dukket opp?  

  • Strategiske møter / en-fot-i-bakken-møter. Hvordan ligger vi an i forhold til planer? Herunder: hvordan samhandler vi? Og hva er planene fremover? Et overordnet perspektiv. 

  • Sortér også saker. Saker og måten de behandles på kan eksempelvis sorteres etter formål, for eksempel informasjonssaker, diskusjonssaker og beslutningssaker. 

2. Bestem hvem og hvor mange som skal være med
Unngå «helgardering» med for mange deltagere, enten fordi du ikke vil såre noen ved å utelate dem eller fordi du tenker møtet kanskje kan være nyttig for folk. Deltagerne bør kunne skape en verdi ved å delta. Ikke ta folk ut av annet, verdiskapende arbeid uten grunn.

7-8 personer er ofte et godt antall. Det er få nok til at det er vanskelig å «melde seg ut»/ ikke delta aktivt, men mange nok til at ulike perspektiver kommer fram. 

3. Ha møter på 50 minutter, istedenfor en time
Eller bruk 25 minutter istedenfor en halvtime. Da får folk som skal videre noen små pauser. Det tar litt tid å komme seg fra et møterom til et annet. I digitale møter tar det litt tid å logge seg av og på igjen. Det gir også rom for å hente seg en kaffe, og omstille seg litt før neste møte. 

4. Vær møteLeder med stor L
Ta ledelsen. Fortell i begynnelsen av møtet hvordan du vil lede møtet og hva som forventes. Bruk tiden godt, start med de viktigste sakene først.

Styr møtet, sørg for framdrift. Spør folk som ikke tar ordet om deres mening. Avrund innlegg fra folk som snakker for lenge/er gjentagende ved å tilkjennegi, med dine egne ord, at du forstår hva de har sagt.

Trekk del-konklusjoner underveis. Gjenta konklusjonene på de viktigste sakene, samt hvordan sakene skal følges opp videre. 

5. Bygg god møtekultur
Skap en kultur der dere snakker godt sammen om hva som er formålet med møtet. Ha noen kjøreregler. Begynn møtet presis. Det skal ikke svares på telefoner/ e-post i møtet med mindre det er noe spesielt. Be i så fall deltagerne om å si fra på forhånd.

Var det et godt møte? Be om tilbakemelding. Ofte kan en rask, uformell tilbakemelding være nok. 

Kilde: Per Vestli, teamogledelse.no

Annonse