Annonse
Noen organisasjoner tar formålet sitt seriøst og drives og motiveres av det i hverdagen. Andre bare formulerer et formål, et «mission», uten å ta det i bruk, registerer Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole. Foto: Laflor/Istock
Lederverktøy

Bruk bedriftens formål til å motivere de ansatte

Dét mener Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Og ringvirkningene skal være mange:

– Vi vet fra forskningen at medarbeidere som motiveres av å gjøre noe for andre presterer veldig bra og ofte trives godt på jobb, sier Sandvik, og henviser til den amerikanske forskeren Adam Grant. 

Selv forsker Sandvik på hvordan mission, unike og varige formål, motiverer medarbeidere.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Slik kan du bruke unike formål, mission, som drivkraft

  • Snakk om det
    Alle ansatte må kjenne til bedriftens unike formål. Formålet kan bare bidra til bedre prestasjoner hvis det oppfattes som oppriktig og troverdig.
     
  • Hold det levende
    Gjenta formålet, snakk om det, knytt oppgaver opp mot det. Hold liv i det. – Du må være mer konkret enn du tror, sier Alexander Madsen Sandvik. Han bruker et bilde av ei bøtte med vann med små hull i. Hvis ledelsen ikke hele tiden synliggjør måloppnåelse og konsekvenser knyttet til bedriftens unike formål, vil vannet renne ut av bøtta.
     
  • Bruk personlige historier
    Personlige møter og historier fra kundene eller andre som er blitt hjulpet skaper troverdighet. Det oppleves som nærere og mer ekte enn hvis en leder forteller. Resultatene tydeliggjøres.
     
  • Bak det inn i kulturen
    Bedriftens unike formål – det som på fagspråket også kalles mission – må være en del av kulturen; sitte i ryggmargen og være en del av historien om at «slik gjør vi det hos oss». Det er lett å undervurdere betydningen av at det de ansatte gjør må oppleves som meningsfylt i henhold til formålet.
     
  • Tenk igjennom lederstilen din
    Velg en lederstil der du utvikler medarbeidere til å daglig jobbe for formålet; noe som er større enn dem selv. Det innebærer at lederen stiller krav, myndiggjør ansatte og gir dem ro nok til å gjøre jobben for å oppfylle formålet.
 
Kilder: Alexander Madsen Sandvik og artikkelen «Hvordan mission motiverer ansatte til gode prestasjoner» av Sandvik, Steven Whiting og Arne Seglem Larsen, Magma nr.7 2019.
Annonse

Slik kan du bruke unike formål, mission, som drivkraft

  • Snakk om det
    Alle ansatte må kjenne til bedriftens unike formål. Formålet kan bare bidra til bedre prestasjoner hvis det oppfattes som oppriktig og troverdig.
     
  • Hold det levende
    Gjenta formålet, snakk om det, knytt oppgaver opp mot det. Hold liv i det. – Du må være mer konkret enn du tror, sier Alexander Madsen Sandvik. Han bruker et bilde av ei bøtte med vann med små hull i. Hvis ledelsen ikke hele tiden synliggjør måloppnåelse og konsekvenser knyttet til bedriftens unike formål, vil vannet renne ut av bøtta.
     
  • Bruk personlige historier
    Personlige møter og historier fra kundene eller andre som er blitt hjulpet skaper troverdighet. Det oppleves som nærere og mer ekte enn hvis en leder forteller. Resultatene tydeliggjøres.
     
  • Bak det inn i kulturen
    Bedriftens unike formål – det som på fagspråket også kalles mission – må være en del av kulturen; sitte i ryggmargen og være en del av historien om at «slik gjør vi det hos oss». Det er lett å undervurdere betydningen av at det de ansatte gjør må oppleves som meningsfylt i henhold til formålet.
     
  • Tenk igjennom lederstilen din
    Velg en lederstil der du utvikler medarbeidere til å daglig jobbe for formålet; noe som er større enn dem selv. Det innebærer at lederen stiller krav, myndiggjør ansatte og gir dem ro nok til å gjøre jobben for å oppfylle formålet.
 
Kilder: Alexander Madsen Sandvik og artikkelen «Hvordan mission motiverer ansatte til gode prestasjoner» av Sandvik, Steven Whiting og Arne Seglem Larsen, Magma nr.7 2019.
Annonse