Ledelse

– Bruk emojis med måte i jobbsammenheng

Publisert Sist oppdatert

Lest om kommunikasjon. I et intervju det svenske arbeidsmiljømagasint Arbetsliv minner kommunikasjonsrådgiver Nicolas Jacquemot oss på at vi skriver mange ting i digitale kanaler på jobb som vi ikke ville sagt ansikt til ansikt.

Mange uttrykker seg også i altfor knappe ordelag og er utydelige i beskjedene de gir.

Jacquemot driver selskapet Gold Public Relations, er ute med boken «Vässa din sociala kompetens».

Kan misforstås

Og hva med emojis? Skal man holde seg unna det i jobbsammenheng? Det kommer an på, mener Jacquemot.

Fordelen er at emojiene blir et tilleggselement i kommunikasjonen. Du kan vise om du er ettertenksom, glad, lettet eller forbauset. Ulempen er at emojiene kan misforstås.

Hva betyr det hvis en kunde eller sjefen sender en hjerte-emoji? Betyr det at vedkommende setter pris på arbeidsinnsatsen din eller at han eller hun flørter?

– Jeg synes man bør bruke emojis med måte. Jeg bruker dem mest sammen med personer jeg kjenner godt, sier Jacquemot til Arbetsliv.

3 tips

Dette er tre av tipsene han gir om digital kommunikasjon på jobb:

  • Bruk emojis bare til folk du kjenner godt

  • E-poster skal ha en tydelig emnetittel og det skal i e-posten fremgå hva du forventer av mottageren og når du forventer å få svar.

  • De som bruker sosiale medier i jobben bør være sjenerøse og like og dele andres innlegg.

Powered by Labrador CMS