Ledelse

Derfor lønner det seg å gi alle jobbsøkere en god opplevelse

Måling av kandidatopplevelsen i rekrutteringsprosessen gir viktig innsikt for å tiltrekke seg de beste talentene.

Publisert Sist oppdatert

Når du rekrutterer nye ansatte, bør du vie oppmerksomhet også til de kandidatene som ikke blir ansatt. Har de en dårlig opplevelse, kan det skade ditt omdømme.

Cirka 60 prosent av alle søkere forteller at de har hatt en dårlig rekrutteringsopplevelse, og 72 prosent av disse igjen har delt den dårlige opplevelsen med andre, viser en undersøkelse fra Global Executive Search Partners.

Konsekvensen kan være at gode kandidater som ikke nådde helt opp, ikke vil søke jobb samme sted ved neste anledning. Og det kan også skape et så dårlig rykte at gode kandidater vil unnlate å søke jobb hos den aktuelle virksomheten.

«Vår forskning underbygger at det er en klar sammenheng mellom kandidatenes opplevelse i søkeprosessen og hvorvidt den pågående rekrutteringsprosessen tiltrekker seg de beste og mest motiverte kandidatene», heter det fra Global Executive Search Partners.

Vil gi jobbsøkere et godt inntrykk

Foto Anne Mørup-Andersen er «talentspeider», eller såkalt «Talent Acquisition Manager» i Lindorff. (Foto: Lindorff)

Viktigheten av det inntrykket jobbsøkere har av din virksomhet har fått kredittselskapet Lindorff til å bruke mye tid hvordan de møter de kandidatene som søker jobb hos dem.

– Tenk det, at 60 prosent av de som søker jobb i en gjennomsnittlig bedrift har en dårlig opplevelse. Slik skal det jo ikke være og slik er det heldigvis ikke hos oss, forteller Anne Mørup-Andersen Hun er «talentspeider», eller såkalt «Talent Acquisition Manager» i Lindorff.

Systematiske målinger

I Lindorff følger de systematisk opp alle kandidater som søker jobb hos dem og undersøker hvorvidt opplevelsen som jobbsøker var god. Selskapet ber alle søkere svare på korte spørreundersøkelser om hvordan de har opplevd rekrutteringsprosessen.

For å måle «kandidatopplevelsen», sender Lindorff eposter med lenker til korte anonyme evalueringer som kandidatene kan fylle ut under rekrutteringsprosessen. På denne måte kan de måle presist hvordan kandidatene opplever de ulike delene av prosessen fra når søknaden er sendt, til intervjuene, selve prosessen, informasjonensmengden og – kanskje aller viktigst – ved avslag.

− Vi opplever at kandidatene er veldig ærlige. Dette er jo en anonym vurdering og vår ambisjon er at vi etter et avslag, fortsatt skal ha tilfredse kandidater, sier Anne Mørup-Andersen.

Slik gir du jobbsøkerne et godt inntrykk av din virksomhet:

Vend tankesettet til et mottakerorientert perspektiv: fra rekrutteringsprosess til kandidatopplevelse. En rekrutteringsprosess er egentlig en teknisk intern betegnelse, og ikke særlig mottakerorientert.

  • Kartlegg kandidatopplevelsens kontaktpunkter, formidling og informasjon

  • Sikre du har en strategi for alle de kandidater som ikke får jobben

  • Definer kontaktpunkter og sikre at du har en god teknisk løsning for oppsamling av data

  • Sett en struktur for månedlig oppfølgning av resultater for god oppfølgning av innkomne data

  • Sett en klar strategi for oppfølgning av resultatene, og bistå ledere samt HR for hele tiden å opptimere

Sikre godt omdømme

Foto Søker du jobb i Lindorff kan du svare på korte undersøkelser om hvordan du opplever rekrutteringsprosessen.

− Hvorfor gjør dere dette?

− Vi ønsker å sikre at kandidatene har en god opplevelse, og tenker på bedriften vår som en attraktiv arbeidsplass uansett utfallet av rekrutteringsprosessen.

− Vårt omdømme står jo på en reell prøve når man inviterer kandidater til å søke på en stilling hos oss. Der skal de gjerne kunne merke hvordan vi lever opp til de gode intensjonene som vi beskriver så fint på våre hjemmesider og annen informasjon om bedriften, forklarer Mørup-Andersen.

Lindorff mener at en rekrutteringsprosess er en god syretest på eget omdømme. Selskapet analyserer kontinuerlig tilbakemeldingene fra kandidatene, og sammenligner resultatene med sine konkurrenter med data fra andre bedrifter for benchmark.

Man kan si at vi har en strategi for å håndtere alle de som ikke får jobb hos oss

− Vi har fått på plass et system hvor vi mener vi kan måle hvor tilfredse kandidatene er i møtet med oss i Lindorff. Dermed kan vi lettere sammenligne oss med andre lignende bedrifter både i Norge og Norden. Og når vi får god oversikt og kan se detaljert i analysen hvor vi bør justere, så tenker jeg at vi får et stort konkurransefortrinn, sier Mørup-Andersen.

− Man kan si at vi har en strategi for å håndtere alle de som ikke får jobb hos oss.

Respekt for kandidater

Ifølge undersøkelsen til Global Executive Search Partners sier 78 prosent av de som søker en jobb et sted at rekrutteringsprosessen er en indikator på hvordan virksomheten behandler sine medarbeidere. Det har Lindorff og Mørup-Andersen merket seg.

− Tenk hvor mye tid kandidater bruker på en søknadsprosess. Du skal ese stillingsannonsen, ta stilling til den, forestille deg hvordan jobben vil være, skrive en søknad og kanskje justere CV-en, sier Anne Mørup-Andersen.

− En søknadsprosess er krevende for kandidatene og det legges mange tanker og mye krefter i den jobben vi krever av kandidatene. Så det skulle bare mangle at ikke vi også returnerer en slik gest på en god måte, og med respekt, Lindorffs egen «talentspeider».

Powered by Labrador CMS