Ledelse

«Over halvparten av de som slutter i jobben viser til forholdet til sjefen som en av grunnene», skriver Travis Bradberry, grunnlegger av TalentSmart og forfatter av besteselgeren «Emotional intelligence 2.0».

Dette får dine ansatte til å slutte

Ledere som vil unngå å miste sine beste medarbeidere, bør se opp for disse 9 vanlige feilene.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse: Rekrutteringsprosesser er dyre, og det er mye verdt å holde på dyktige og erfarne ansatte. Mange ledere er derfor opptatt av å finne ut hvordan de kan forebygge at folk sier opp.

Noen ganger handler det om deres egen måte å lede på.

Slutter på grunn av sjefen

«Over halvparten av de som slutter i jobben viser til forholdet til sjefen som en av grunnene», skriver Dr. Travis Bradberry, grunnlegger av TalentSmart og forfatter av besteselgeren «Emotional intelligence 2.0», i Huffington Post.

Over halvparten av de som slutter viser til forholdet til sjefen

Han oppsummerer ni feil ledere gjør som kan få gode medarbeidere til å slutte.

1. Overlesser dem med oppgaver

Det er lett å gi mange oppgaver til erfarne og flinke medarbeidere lederen vet vil levere godt. Men å overlesse dine beste medarbeidere med arbeid reduserer kvaliteten på det de leverer og øker også sannsynligheten for at de ser seg om etter noe annet.

2. Glemmer å anerkjenne innsatsen deres

Det er lett å glemme å gi ros og anerkjennelse til medarbeidere med stor indre motivasjon. Men alle har behov for å bli sett og få en klapp på ryggen, ikke minst de som gir alt for jobben.

3. Bryr seg ikke om dem

Ansatte trenger vite at lederen deres bryr seg om noe mer enn hva de leverer på jobben. Gode ledere er med på å feire medarbeidernes seire, viser omsorg og medfølelse når de gjennomgår noe vanskelig og utfordrer dem faglig.

4. Holder ikke avtaler

Har du gjort en avtale eller lovet medarbeideren noe, bør du sørge for å overholde forpliktelsene. Det utgjør forskjellen på om du framstår som en tillitsvekkende leder eller tvert imot respektløs og uomtenksom.

5. Ansetter og forfremmer feil folk

Dyktige medarbeidere er opptatt av å jobbe med andre flinke folk. Gjør du dårlige ansettelser eller forfremmer andre enn de som fortjener det, kan du skyve medarbeidere ut.

6. Lar dem ikke forfølge sin lidenskap

Mange ledere setter unødvendige grenser for de ansatte. Hvis de i stedet lar talentfulle medarbeidere forfølge det de brenner for, vil motivasjon og produktivitet blomstre.

7. Dårlige sosiale ferdigheter

Gode ledere følger med på sine ansatte, lytter og gir tilbakemeldinger. Ellers vil gode medarbeidere begynne å kjede seg eller bli likegyldige.

8. Begrenser deres kreativitet

Talentfulle medarbeidere ønsker å endre og forbedre alt de rører ved. Hvis du alltid forsvarer dagens praksis vil du ta fra dem motivasjonen, og gå glipp av muligheter til forbedringer.

9. Utfordrer dem ikke

Gode ledere setter ambisiøse mål, skyver de ansatte litt utenfor komfortsonen og hjelper dem med å lykkes. Blir jobben for lett eller kjedelig vil talentene søke andre steder for å få en utfordring.

Powered by Labrador CMS