Daniel Skjeldam har nok hatt bedre uker på jobben enn denne. 

Foto

Annika Byrde / NTB scanpix

Daniel Skjeldam

Fra wonderboy til syndebukk

Publisert: 7. august 2020 kl 05.42
Oppdatert: 7. august 2020 kl 08.38

Da styreleder Trygve Hegnar hentet Daniel Andreas Skjeldam som ny toppsjef i Hurtigruten i 2012, satt lovordene løst:

– Han ble ansatt fordi han er en ener, sa Hegnar til E24. Den nye sjefen var «kjempegod i business». Skjeldam var mannen som skulle «fylle båtene til skikkelige priser».

Og det var nok på tide. Hurtigruten hadde ikke tjent penger på årevis, staten var lei av å stadig måtte komme til unnsetning, og selskapet sto i fare for å seile inn i solnedgangen.

Daniel Skjeldam er født i Trondheim i 1975. Han gikk rett fra videregående til militærtjenesten, der han også tok befalsutdanning. Så bar det nærmest sporenstreks til Norges handelshøyskole og siviløkonomutdanning, før han var klar for norsk næringsliv. Som 26-åring – i 2002 – begynte han å jobbe i Norwegian. Der hadde han flere ulike roller, og etterhvert fikk han jobben som sjef for flyplassdriften, deretter ble han leder for rutetilbud og inntektstyring, før han avsluttet med fem år som kommersiell direktør.

Da han kom til Hurtigruten som 36 åring høsten 2012 ble han den yngste topplederen i et norsk børsnotert selskap.

Og han lot sin ungdommelige energi slippe ut nærmest umiddelbart. Kostnader skulle kuttes og antall ansatte på land ble kuttet med nærmere 30 prosent. Et eget crew-selskap ble etablert og kontorene ble flyttet fra Narvik til Tromsø. Protestene mot hestekuren var mange, men Skjeldam leverte på styrets oppgave: I 2015 fikk Hurtigruten sitt første positive driftsresultat siden 2006. Det var tøffe tak, men Skjeldam fikk anstendig lønn for strevet. I 2017 var han nr. 14 på lista over de best befalte topplederne i landet, med en årslønn på 13 millioner.  

Den siste uken har Daniel Skjeldam bedrevet krisehåndtering og brannslukking med svært vekslende hell

Saken fortsetter under annonsen

Så kom korona.

Hurtigruten måtte permittere nesten 3000 ansatte og tok 14 av 16 skip ut av drift – alle inntekter forsvant over natta som følge av pandemien. Og det ble bråk rundt regjeringens kompensasjonsordninger. Krisepakkene omfattet ikke Hurtigruten. De fikk for dårlig kredittscore for å kvalifisere til støtte. Men Skjeldam & co tok saken i egne hender og skaffet 1 milliard kroner i det internasjonale lånemarkedet. Dermed skulle likviditeten være sikret ut neste år, het det.

Under koronanedstengingen drev både Skjeldam og andre profilerte næringslivsledere innen cruise og skipsfart hyppig lobbyvirksomhet overfor politikerne. Og da koronatiltakene ble løsenet opp, fikk rederiene lov til å seile i cruisefart igjen.

I slutten av juli ble det oppdaget smitte om bord på Hurtigrute-skipet Roald Amundsen. I skrivende stund er 36 av mannskapet og 17 passasjerer konstatert smittet. Og den siste uken har Daniel Skjeldam bedrevet krisehåndtering og brannslukking med svært vekslende hell. Mange spørsmål om hva han visste om smittesituasjonen om bord på Roald Amundsen og når han ble informert om de mange feilvalgene som noen i selskapet tok, er ennå ikke besvart.

Presset på Skjeldam øker i styrke dag for dag. Han står fortsatt i stormen, men selv om det som kjent skal en kule til for en trønder, så ser veien fra wonderboy til syndebukk skummelt kort ut akkurat nå.