Annonse
Still i styremøter med sunn skepsis. Sett deg også så godt inn i sakene som skal behandles at du evner å utfordre med intelligente spørsmål. Foto: jacoblund, Istockphoto (illustrasjon)
Lederverktøy
Styrearbeid

– Ikke vær naiv

– Bedriftene i det tillitsfulle Norge møter en mer kriminell og uforutsigbar verden enn tidligere, sier Arne Selvik, styrerådgiver i Arne Selvik Consulting og forfatter av boken «Styreverden», som høsten 2019 kom ut i andre utgave.

Det er ti år siden forrige bok, og en hel del har endret seg siden den gang.

I kjølvannet av flere kriser ble kravene til styrene strengere gjennom lover og reguleringer. Dette gjør at styrene må bruke mer tid på kontrolloppgaver.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

7 råd om godt styrearbeid

  • Still «frekke», vennlige, naive og intelligente spørsmål
    Vær vennlig og «naiv» når du stiller «frekke» spørsmål, men vær også så godt forberedt at du stiller intelligente spørsmål. Dette er mer fruktbart enn en konfronterende stil; da risikerer du at de andre i styret går rett i forsvar.
     
  • La rollen som djevelens advokat gå på omgang
    Presset på at det skal være enighet i et styre er stort. Hvis det er samme person som kommer med upopulære argumenter hver gang, blir han eller hun fort sett på som «vrang og kritisk». La heller rollen som «djevelens advokat» gå på omgang. Avtal hvem som skal vurdere hvilke saker med ekstra kritisk blikk.
     
  • Tenk mer som en kjeltring
    Hvis vi gjør dette, hva vil da konkurrentene tenke og hva vil de som ønsker å misbruke og utnytte oss gjøre? Et styre kan ikke bare ha tillit til andre aktører, ei heller til daglig leder. Styret må også utøve skepsis.
     
  • Sammenlign dere med andre
    Sammenlign regnskapsresultater, servicegrad, digitale løsninger, utviklingstrekk og øvrige måltall med relevante virksomheter og aktører. Hvor godt er det som gjøres her sammenlignet med andre? Det finnes ofte bransjetall, tall fra konkurrenter etc. som er offentlig tilgjengelige.
     
  • Sett bærekraft på agendaen
    Still noen grunnleggende spørsmål: Hva driver denne virksomheten med, og hvordan kan den gjøre ting annerledes for å bli mer bærekraftig på sikt? Hvor lenge får vi lov til å holde på slik vi gjør nå? Hva vil kundene og/eller myndighetene kreve?
     
  • Tenk timing
    Still spørsmål om hvorvidt tiden er inne for å ta en beslutning, eller om den er overmoden. Prøv å finne ut hvordan etterspørselen er, og om finnes det standarder og systemer for dette. Ønsker vi å være først ute – eller ikke?
     
  • Avklar rollefordelingen
    Sørg for at det er tydelig og avklart forhold mellom styreleder og daglig leder. Herunder enighet om strategi og enighet om hvordan kommunikasjonen med omverdenen skal være. En styreleder skal lede styrets arbeid, og ikke blande seg inn i driften. Daglig leder skal på sin side rapportere åpent, ærlig og skikkelig til hele styret.

Kilde: Arne Selvik og hans bok «Styreverden» (Fagbokforlaget). 

Annonse

7 råd om godt styrearbeid

  • Still «frekke», vennlige, naive og intelligente spørsmål
    Vær vennlig og «naiv» når du stiller «frekke» spørsmål, men vær også så godt forberedt at du stiller intelligente spørsmål. Dette er mer fruktbart enn en konfronterende stil; da risikerer du at de andre i styret går rett i forsvar.
     
  • La rollen som djevelens advokat gå på omgang
    Presset på at det skal være enighet i et styre er stort. Hvis det er samme person som kommer med upopulære argumenter hver gang, blir han eller hun fort sett på som «vrang og kritisk». La heller rollen som «djevelens advokat» gå på omgang. Avtal hvem som skal vurdere hvilke saker med ekstra kritisk blikk.
     
  • Tenk mer som en kjeltring
    Hvis vi gjør dette, hva vil da konkurrentene tenke og hva vil de som ønsker å misbruke og utnytte oss gjøre? Et styre kan ikke bare ha tillit til andre aktører, ei heller til daglig leder. Styret må også utøve skepsis.
     
  • Sammenlign dere med andre
    Sammenlign regnskapsresultater, servicegrad, digitale løsninger, utviklingstrekk og øvrige måltall med relevante virksomheter og aktører. Hvor godt er det som gjøres her sammenlignet med andre? Det finnes ofte bransjetall, tall fra konkurrenter etc. som er offentlig tilgjengelige.
     
  • Sett bærekraft på agendaen
    Still noen grunnleggende spørsmål: Hva driver denne virksomheten med, og hvordan kan den gjøre ting annerledes for å bli mer bærekraftig på sikt? Hvor lenge får vi lov til å holde på slik vi gjør nå? Hva vil kundene og/eller myndighetene kreve?
     
  • Tenk timing
    Still spørsmål om hvorvidt tiden er inne for å ta en beslutning, eller om den er overmoden. Prøv å finne ut hvordan etterspørselen er, og om finnes det standarder og systemer for dette. Ønsker vi å være først ute – eller ikke?
     
  • Avklar rollefordelingen
    Sørg for at det er tydelig og avklart forhold mellom styreleder og daglig leder. Herunder enighet om strategi og enighet om hvordan kommunikasjonen med omverdenen skal være. En styreleder skal lede styrets arbeid, og ikke blande seg inn i driften. Daglig leder skal på sin side rapportere åpent, ærlig og skikkelig til hele styret.

Kilde: Arne Selvik og hans bok «Styreverden» (Fagbokforlaget). 

Annonse