Annonse
– Vi må våge å ta ordet kjærlighet i munnen og utfordre hverandre på det, sier viseadmiral Louise K. Dedichen. Foto: Forsvaret.
Toppledere om kjærlighet i sitt lederskap

– Ja, jeg bruker kjærlighet i mitt lederskap

Sjef for den norske militærmisjonen i Brussel og norsk militærrepresentant i NATO Louise K. Dedichen var nylig med i en undersøkelse som omhandler kjærlighet og lederskap.

Masteroppgaven «It’s all about love – en studie om forholdet mellom kjærlighet og ledelse», som er skrevet av Gro Mykkeltvedt seniorpartner i konsulentselskapet evoSpor AS tar for seg fem topplederes erfaringer med kjærlighet i sitt lederskap.

Les resten med abonnement fra
Løpende abonnement for privatpersoner. Fornyer på fullpris (125,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Fem tips for å få en mer kjærlig arbeidsplass.

1. Begynn med administrerende direktør. Å skape en positiv bedriftskultur er ofte en oppgave for HR-avdelingen eller mellomlederne. Men om administrerende direktør ikke engasjerer seg oppnår dere ingen stor forandring.

2. Sett tydelige mål og tydelige forventninger. Medarbeiderne ønsker omtanke og å bli satt pris på, men de vil også ha klare beskjeder. Vær ærlig med dem om du opplever at forholdet mellom dere er vanskelig.

3. Vær tilgjengelig. Dette er grunnleggende, og noe de fleste sjefer er klar over. Men det fungerer ikke alltid like bra i praksis. Spør deg selv hvor tilgjengelig du er, og hvordan du forholder deg til medarbeiderne dine når de betror seg til deg.

4. Bygg relasjoner også utenfor kontoret. Noen ønsker å holde privatliv og arbeidsliv helt atskilt. Men om du vil bli kjent med dine medarbeidere må dere noen ganger gjøre ting sammen utenfor kontoret.

5. Legg merke til hvordan medarbeiderne dine har det. De små tingene som å sende blomster når noen fyller år, eller ringe hjem til noen når de er syke, gjør at medarbeiderne dine føler seg verdsatte. Du må våge å være personlig.

Kilde: Wharton School of Business

Annonse

Fem tips for å få en mer kjærlig arbeidsplass.

1. Begynn med administrerende direktør. Å skape en positiv bedriftskultur er ofte en oppgave for HR-avdelingen eller mellomlederne. Men om administrerende direktør ikke engasjerer seg oppnår dere ingen stor forandring.

2. Sett tydelige mål og tydelige forventninger. Medarbeiderne ønsker omtanke og å bli satt pris på, men de vil også ha klare beskjeder. Vær ærlig med dem om du opplever at forholdet mellom dere er vanskelig.

3. Vær tilgjengelig. Dette er grunnleggende, og noe de fleste sjefer er klar over. Men det fungerer ikke alltid like bra i praksis. Spør deg selv hvor tilgjengelig du er, og hvordan du forholder deg til medarbeiderne dine når de betror seg til deg.

4. Bygg relasjoner også utenfor kontoret. Noen ønsker å holde privatliv og arbeidsliv helt atskilt. Men om du vil bli kjent med dine medarbeidere må dere noen ganger gjøre ting sammen utenfor kontoret.

5. Legg merke til hvordan medarbeiderne dine har det. De små tingene som å sende blomster når noen fyller år, eller ringe hjem til noen når de er syke, gjør at medarbeiderne dine føler seg verdsatte. Du må våge å være personlig.

Kilde: Wharton School of Business

Annonse