Ledelse

Grete Aspelund, administrerende direktør i Sweco Norge, jobber fra hjemmekontor og holde kontakt med ledere og ansatte digitalt. Erfaringen er gode, så langt, men hun savner de spontane møtene med folk.

– Jeg føler på et veldig savn

Grete Aspelund er toppleder for 1700 ansatte i Sweco Norge. Nå har så godt som alle hjemmekontor.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er blitt veldig klar over all den kommunikasjonen som foregår på uformelle arenaer i det daglige og hvor viktig det er for meg å drøfte ideer med folk, sier Grete Aspelund.

– Ledelse er i dag ikke noe som foregår gjennom ordre, instrukser og formelle strukturer. Det handler vel så mye om å motivere og om å lytte til alt det uformelle som foregår. Fordi vi ikke treffes fysisk, må vi nå ramme alt inn i faste møter. Det er en begrensning for kreativiteten og iderikdommen.

Hva går tapt når alle spres på hjemmekontor?

Dagens Perspektiv setter søkelyset på hva som skjer når ledere og medarbeidere ikke lenger møtes fysisk på arbeidsplassen.

Ny lederhverdag

Sweco driver konsulentvirksomhet innenfor ingeniør-, miljø- og arkitekturfag. De har kunder i offentlig og privat sektor, og er nå veldig eksponert for at aktiviteten i samfunnet faller.

De har foretatt det Aspelund omtaler som begrensede permitteringer, og vurderer kontinuerlig situasjonen.

Der prosjektene går sin gang, roser hun imidlertid sine ansatte for en «massiv mobilisering» for å få levert som avtalt.

Med unntak av noen få som har behov for spesiell programvare eller datakapasitet, jobber nå alle fra hjemmekontor. Foreløpig har det gått veldig bra, synes Aspelund, men det er et savn å ikke møte kunder og ansatte.

– Hvordan påvirker hjemmekontor-tilværelsen lederhverdagen din?

– Det er mange svar på det, men det mest nærliggende er at jeg sitter i digitale møter på Teams i ti timer hver dag. Veldig raskt er vi blitt superbrukere, og vi har begynt å bruke kameraet - ikke bare lyd. Du går glipp av mye informasjon når du ikke ser dem du prater med. Alt fra ansiktsuttrykk og mimikk til det å se om personen er til stede eller om han gjør andre ting.

Likevel er ikke digital kommunikasjon det samme som å møtes, erfarer hun.

Hvordan man sitter overfor hverandre i et rom, nyanser i kroppsspråk og mimikk. Det er mye man går glipp av.

Selv prøver hun nå å være tett på som leder, digitalt. Hun lager filmsnutter og kommuniserer jevnlig skriftlig med medarbeidere og ledere.

– Men min viktigste rolle nå er å ha oversikt, og å dele det vi tenker om situasjonen.

Vi er veldig klar over at jobben er en viktig del av identiteten til folk

De gode samtalene

Aspelund er utdannet sosialantropolog, og har trening i å «se» sosiale samspill. Nå, når de vanlige rutinene blir brutt, ser hun at ikke alle klarer å holde like tett kontakt med folk rundt seg som ellers.

– Det er en bekymring jeg har. Vi har medarbeidere i alle mulige situasjoner, og kanskje er det noen som trenger hjelp eller har kunnskap som vi ikke klarer å benytte. Samtidig dukker det opp nye helter i organisasjonen. Folk som lager ny kultur.

– Hva er mest krevende med å lede fra hjemmekontor?

– Å få fram de gode samtalene, den dype kommunikasjonen. Skal du hjelpe noen med å finne motivasjon, må du vite hvor de er. Men er krevende å hjelpe når vi ikke kan sitte ovenfor hverandre og prate, eller gå en tur sammen. Samtidig kan det bli et større behov for slike samtaler i den krisetiden vi nå er inne.

Aspelund forteller at Sweco i tillegg til å være opptatt av smittevern og tett dialog med kundene, også er opptatt av at alle ansatte skal ha tett kontakt med kollegaene sine og lederen sin.

– Vi er veldig klar over at jobben er en viktig del av identiteten til folk, og en viktig del av det sosiale og det faglige livet. Og for oss gjelder det dessuten å ikke miste noen underveis. Det er en enorm konkurranse om ingeniørene i vår bransje.

Powered by Labrador CMS