Ledelse

Ledere som evner å lage gode rammer for læring i organisasjonen er bedre rustet for fremtiden, tror McKinsey.

Nå kommer «læringsdirektøren»

McKinsey anbefaler helt ny rolle for ledere. Det handler ikke om å sende folk på kurs.

Publisert Sist oppdatert

Kompetanse står på alles dagsorden. Mandag kunngjorde digitaliseringsmininster Nicolai Astrup at han tilbyr alle nordmenn et 30 timers kurs innen kunstig intelligens, den såkalte AI-challenge som pågår både i Sverige og Finland.

Kurset krever ingen forkunnskaper og skal gi en bred innføring i det som blir omtalt som den nye elektrisiteten. Astrup håper vi kan slå svenskene for tiden har fått 20.000 til å gjennomføre kurset.

At en statsråd går ut og tilbyr kompetanseheving til befolkningen tilhører sjeldenhetene, men ifølge en ny analyse utført av konsulenter i McKinsey, er det ikke det siste vi kommer til å se av slike tiltak.

Men det er ikke like sikkert at kursing er riktig medisin. For å lykkes med kontinuerlig læring må ledere tenke og handle annerledes enn i dag, slår McKinsey fast. Etter- og videreutdanning må inn på hver enkelt arbeidsplass hvis virksomheter og organisasjoner skal klare å holde seg i førersetet.

Det å sørge for at ansatte er oppdaterte på kunnskap og hele tiden plukker opp nye evner blir en helt sentral lederoppgave i «læringslivets tidsalder», mener konsulentene.

En dypere forståelse for menneskelig psykologi er ventet å komme godt med.

Ta for eksempel det at eldre arbeidstakere oftere har vanskeligere for å plukke opp helt nye arbeidsmetoder enn yngre. Smertene ved å feile sitter kanskje også lengre i, påpeker analysen.

Ledere må derfor skape et trygt arbeidsmiljø hvor medarbeidere får den nødvendige støtten, samtidig som de utfordres til å søke det nye og krevende.

Store doser empati og ydmykhet samt det å finne frem til det beste i hver enkelt, er hva McKinsey tror vil løfte de beste lederne fra de andre på denne arenaen.

Læring i jobben

– En viktig lederoppgave er å tenke svært nøye gjennom hvordan man designer en jobb og fyller den med oppgaver, sier professor ved London Business School Lynda Gratton.

Hun mener det er viktig å være klar over at læringslivet handler om noe mer enn bare å sende ansatte på et kurs i ny og ne.

– Det viktigste for de aller fleste vil være å lære nye ting mens de faktisk utfører jobben de skal gjøre, sier hun under et McKinsey-arrangement omtalt i analysen.

– Siden mange jobber kanskje ikke finnes om noen år, blir det viktig å sørge for at medarbeidere i slike jobber ser at de kan jobbe seg mot noe som vil finnes, forklarer hun.

Strategisk kompetanseheving

Hos PwC Norge har de systematisert kompetansehevingen. Det må til en bedrift hvor presis og oppdatert kunnskap er den aller viktigste innsatsfaktoren.

De 1900 ansatte hadde i 2018 over 100.000 timer med kursing og etterutdanning.

– Avhengig av om du er konsulent, revisor eller advokat så er det ulike kurs som du obligatorisk må gjennom hvert år, sier HR-leder Kristin Hesla-Halvorsen.

Hun forteller at PwC har et eget nettsted som fungerer litt som Booking.com, bare innholdet er artikler og kurs. Her får medarbeidere som har vist interesse for artikler om for eksempel kunstig intelligens, artikler om det temaet og lignende.

– Ønsket om læring må komme innenfra. Det er som med karakterer, du lærer ikke for karakterens skyld, men de fleste har et genuint ønske om å forstå mer, sier HR-lederen.

Dyrt for næringslivet

Manglende tilgang på talent koster norsk næringsliv rundt 26 milliarder kroner i året, ifølge en analyse utført av PwCs Private Business Survey.

Ifølge PwC må bedriftsledere gjøre 3 ting for å lykkes med kompetansearbeidet.

  1. Sikre riktig kompetanse og god læringskultur. Dette handler om å skape en kultur for kontinuerlig læring og nysgjerrighet.

  2. Forbedre «People Analytics». Ledere ønsker informasjon om meningene og behovene til ansatte, men av de 86 prosent som dette er viktig eller kritisk, sier kun 29 prosent at informasjonen de har tilgang til strekker til.

  3. En tydelig lærings-strategi. Få klarhet i læringsstrategien og hva dette faktisk betyr for medarbeiderne. Hvilke kvalifikasjoner er viktige? Hvordan skal de evalueres og belønnes? Hvilke kvaliteter er det ikke lenger behov for? Hvilke mye egenskaper trengs sammen med digitale kunnskaper?

Powered by Labrador CMS