Annonse
Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø, demonstrerer fem tøye- og styrkeøvelser han anbefaler å gjøre i løpet av dagen. Foto: Gjensidige

Rygg- og nakkeplager på hjemmekontoret? Her er fysioterapeutens råd

Jobber du på en laptop på kjøkkenbordet og begynner å føle deg litt stiv og støl? Det er mange som begynner å merke den nye tilværelsen på kroppen.

Hver fjerde nordmann har fått økte rygg- og nakkesmerter på grunn av hjemmekontor og en mer stillesittende tilværelse under koronakrisen. Det viser tall fra Opinions koronamonitor 5. april.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

4 råd for å unngå «hjemme-kontorplager»

  1. Vær fysisk aktiv. Legg en plan for å få vært aktiv i løpet av dagen. Gjør noe du liker, enten det er å gå en tur, sykle eller gjøre styrkeøvelser.

  2. Varier arbeidsstillingen. Unngå en statisk arbeidsstilling. Finner du en måte du kan stå og jobbe noen timer er det veldig bra.

  3. Ta pauser. Bryt opp arbeidet hyppig med 2-3 minutters pause for å røre på deg eller strekke deg litt.

  4. Gjør daglige tøyeøvelser. Tar du en liten runde med tøye- og styrkeøvelser for nakke, skuldre og rygg i løpet av dagen kan det gjøre stor forskjell (se tøyeøvelser nederst i saken).

Annonse

4 råd for å unngå «hjemme-kontorplager»

  1. Vær fysisk aktiv. Legg en plan for å få vært aktiv i løpet av dagen. Gjør noe du liker, enten det er å gå en tur, sykle eller gjøre styrkeøvelser.

  2. Varier arbeidsstillingen. Unngå en statisk arbeidsstilling. Finner du en måte du kan stå og jobbe noen timer er det veldig bra.

  3. Ta pauser. Bryt opp arbeidet hyppig med 2-3 minutters pause for å røre på deg eller strekke deg litt.

  4. Gjør daglige tøyeøvelser. Tar du en liten runde med tøye- og styrkeøvelser for nakke, skuldre og rygg i løpet av dagen kan det gjøre stor forskjell (se tøyeøvelser nederst i saken).

Annonse