Ledelse
Sett ned tempoet – skriv bedre e-poster
Unngå noen av de mange misforståelsene som oppstår på e-post.
LEST OM LEDELSE. Å lytte til andre er i mange situasjoner erstattet med å skulle lese tekst på en skjerm. Erica Dhawan, som har forfattet bøker og holder foredrag om digitalt teamarbeid, mener det er en rekke problemer knyttet til dette.
I et innlegg hos Harvard Business Review (HBR) viser hun til lingvist Naomi Baron, som hevder at vi oppfatter dårligere det vi leser på skjerm sammenlignet med det vi leser på papir.
Vi bruker også mindre tid på å lese alt som står der. Og - når vi svarer på e-post, så er vi så preget av det store volumet av e-poster vi må skrive at vi ender opp med å sende slurvete, korte eller forvirrende svar.
Unngå slurv
Erica Dhawan slår et slag for å lese e-post man får mer nøye, og å være klarere i budskapet når man selv skriver.Hun minner også om at digital, skriftlig kommunikasjon er krevende fordi vi ikke har øyekontakt, ikke hører tonen i stemmen eller ser kroppsspråket.
Hun skriver hos HBR at du bør stille deg selv tre spørsmål før du sender din neste e-post. Dette er noen av tipsene hun gir under hvert punkt.