Ledelse
Slik finner du de rette på LinkedIn
Tillit og troverdighet er nøkkelord dersom du skal lykkes med å bygge nettverk i sosiale medier, mener ekspert.
Det hevder Linda Björk, som driver bedriften SmartBizz.
Til nettstedet Entreprenör deler hun sine beste tips for hvordan man bygger nettverk på LinkedIn.
– Nettverksbygging online fungerer på samme måte som i virkeligheten. Det vil si at det handler om å bygge tillit og troverdighet. Anbefalinger er den harde valutaen, sier hun til nettstedet.
Her er fire tips til hvordan du lykkes:
Definer hensikt og mål:
- Hvorfor er du på LinkedIn, og hva ønsker du å oppnå?
- Et eksempel kan være at du vil øke salget og finne potensielle nye kunder
- Vær oppmerksom på at det er en vesensforskjell mellom å bygge ditt personlige varemerke og bedriftens varemerke i sosiale medier
- Ha en plan fra begynnelsen
Opprett kontakt:
- Når du vet hva du vil oppnå, må du bruke tid og ressurser på å finne personene som kan hjelpe deg å nå dit
- På LinkedIn finnes både personer og bedrifter, så tenk igjennom hvem du har behov for å nå – i forhold til hensikten og målet ditt
Start «praten»:
- Nå gjelder det å vise hva du kan
- By på kunnskapen din
- Er du dyktig innen et omrråde, skriv gjerne egne artikler. Disse artiklene blir liggende for alltid
- Byr du på kunnskap, skaper du troverdighet og tillit
Anbefalinger:
- Det tar tid å bygge opp et nettverk, men når du har klart det er det gull verdt
- Siden du har delt kompetanse, vet dine kontakter hvem du er og hva du kan. Dermed blir det lettere for dem å anbefale deg
- For å opprettholde gode anmeldelser må du også være generøs med å anbefale andre personer
Kilde: Linda Björk / Entreprenör