Ledelse

Slik finner du de rette på LinkedIn

Tillit og troverdighet er nøkkelord dersom du skal lykkes med å bygge nettverk i sosiale medier, mener ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Det hevder Linda Björk, som driver bedriften SmartBizz.

Til nettstedet Entreprenör deler hun sine beste tips for hvordan man bygger nettverk på LinkedIn.

– Nettverksbygging online fungerer på samme måte som i virkeligheten. Det vil si at det handler om å bygge tillit og troverdighet. Anbefalinger er den harde valutaen, sier hun til nettstedet.

Her er fire tips til hvordan du lykkes:

Definer hensikt og mål:

  • Hvorfor er du på LinkedIn, og hva ønsker du å oppnå?
  • Et eksempel kan være at du vil øke salget og finne potensielle nye kunder
  • Vær oppmerksom på at det er en vesensforskjell mellom å bygge ditt personlige varemerke og bedriftens varemerke i sosiale medier
  • Ha en plan fra begynnelsen

Opprett kontakt:

  • Når du vet hva du vil oppnå, må du bruke tid og ressurser på å finne personene som kan hjelpe deg å nå dit
  • På LinkedIn finnes både personer og bedrifter, så tenk igjennom hvem du har behov for å nå – i forhold til hensikten og målet ditt

Start «praten»:

  • Nå gjelder det å vise hva du kan
  • By på kunnskapen din
  • Er du dyktig innen et omrråde, skriv gjerne egne artikler. Disse artiklene blir liggende for alltid
  • Byr du på kunnskap, skaper du troverdighet og tillit

Anbefalinger:

  • Det tar tid å bygge opp et nettverk, men når du har klart det er det gull verdt
  • Siden du har delt kompetanse, vet dine kontakter hvem du er og hva du kan. Dermed blir det lettere for dem å anbefale deg
  • For å opprettholde gode anmeldelser må du også være generøs med å anbefale andre personer

Kilde: Linda Björk / Entreprenör

Powered by Labrador CMS