Annonse
Foto: Metamorworks, Istockphoto
Lederverktøy

Slik hever du kvaliteten på digitale møter

Konsernsjefen i Elkem, Michael Koenig, uttalte at selskapets årlige, globale ledermøte kom til å foregå digitalt. Tomra Productions Lier, som vanligvis har mange kundebesøk, nekter kunder å komme med mindre det er tvingende nødvendig. Microsoft Norge har avlyst en stor, intern konferanse og erstattet den med et nettmøte. 

Les resten med abonnement fra
Løpende abonnement for privatpersoner. Fornyer på fullpris (125,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

5 tips til et godt virtuelt møte

  • Alle bør delta fra sin egen enhet; PC eller telefonen
    Det gir mulighet til aktiv deltagelse via digitale møteverktøy som tavler, chat og undersøkelser. Hvis du følger møtet fra en annens enhet, blir du bare tilskuer.
     
  • Bruk web-kameraer og åpne mikrofoner
    Bruk video på alle. Ved mange deltagere blir bildene så små at du ikke ser ansiktsuttrykk, men det styrker selvdisiplinen. Andre ser det hvis du fikler med telefonen eller gjør noe annet. Mikrofonene bør stå på. Hvis de er av/dempet, er det lett å glemme å slå på når man vil si noe – og da forsvinner situasjonen. (Unntak: svært store møter, se nedenfor)
     
  • Bruk digitale verktøy til å engasjere 
    Forbered møtet. Hvordan du vil engasjere deltagerne og hvilke verktøy du vil bruke? Prat aldri i mer enn fem minutter før du engasjerer deltagerne. Be om innspill via digitale verktøy som møtechat, tavlefunksjonen eller undersøkelser. Forbered spørsmålene før møtet. Bruk konkrete, ikke generelle, spørsmål. Istedenfor det generelle «Er det noen spørsmål?», kan du spørre: «Hva er status hos dere nå?» eller «Hvordan vil dette påvirke deg?». Dét krever at deltagerne må engasjere seg i innholdet. Digitale verktøy kommer i tillegg til muntlig kommunikasjon. 
     
  • Vær to til å lede store møter 
    Allmøter/store møter med 100 personer eller mer krever to møteledere. Én som konsentrerer seg om innholdet og én som tar hånd om logistikk, teknologi, samt spørsmål og svar i digitale kanaler. Dropp her video på alle og åpne mikrofoner. Video på møteleder og dempede mikrofoner på alle er mer hensiktsmessig. Digitale undersøkelser fungerer godt, da kan alle delta. Forbered spørsmålene. Vurder også en uhøytidelig quiz, for stemningens skyld.
     
  • Ta oftere pauser
    Særlig ved konferanser og lange møter er det vanskelig å holde på konsentrasjonen over tid, og det er ekstra vanskelig i digitale møter. Ta derfor oftere pauser enn ellers. Sørg også for at dere har en klar agenda. Vis hvor langt dere er kommet etter hver «bolk».
     

Kilde: Bjørn O. Hopland

Annonse

5 tips til et godt virtuelt møte

  • Alle bør delta fra sin egen enhet; PC eller telefonen
    Det gir mulighet til aktiv deltagelse via digitale møteverktøy som tavler, chat og undersøkelser. Hvis du følger møtet fra en annens enhet, blir du bare tilskuer.
     
  • Bruk web-kameraer og åpne mikrofoner
    Bruk video på alle. Ved mange deltagere blir bildene så små at du ikke ser ansiktsuttrykk, men det styrker selvdisiplinen. Andre ser det hvis du fikler med telefonen eller gjør noe annet. Mikrofonene bør stå på. Hvis de er av/dempet, er det lett å glemme å slå på når man vil si noe – og da forsvinner situasjonen. (Unntak: svært store møter, se nedenfor)
     
  • Bruk digitale verktøy til å engasjere 
    Forbered møtet. Hvordan du vil engasjere deltagerne og hvilke verktøy du vil bruke? Prat aldri i mer enn fem minutter før du engasjerer deltagerne. Be om innspill via digitale verktøy som møtechat, tavlefunksjonen eller undersøkelser. Forbered spørsmålene før møtet. Bruk konkrete, ikke generelle, spørsmål. Istedenfor det generelle «Er det noen spørsmål?», kan du spørre: «Hva er status hos dere nå?» eller «Hvordan vil dette påvirke deg?». Dét krever at deltagerne må engasjere seg i innholdet. Digitale verktøy kommer i tillegg til muntlig kommunikasjon. 
     
  • Vær to til å lede store møter 
    Allmøter/store møter med 100 personer eller mer krever to møteledere. Én som konsentrerer seg om innholdet og én som tar hånd om logistikk, teknologi, samt spørsmål og svar i digitale kanaler. Dropp her video på alle og åpne mikrofoner. Video på møteleder og dempede mikrofoner på alle er mer hensiktsmessig. Digitale undersøkelser fungerer godt, da kan alle delta. Forbered spørsmålene. Vurder også en uhøytidelig quiz, for stemningens skyld.
     
  • Ta oftere pauser
    Særlig ved konferanser og lange møter er det vanskelig å holde på konsentrasjonen over tid, og det er ekstra vanskelig i digitale møter. Ta derfor oftere pauser enn ellers. Sørg også for at dere har en klar agenda. Vis hvor langt dere er kommet etter hver «bolk».
     

Kilde: Bjørn O. Hopland

Annonse