Ledelse

Daglig leder Christopher Bechmann og gründer Roy Moss i Inspiro lærer bort hvordan man lager nettkurs.

Slik lykkes du med nettkurs

Brenner du inne med verdifull kunnskap? Slik går du frem for å lage et nettkurs.

Publisert Sist oppdatert

Nettkurs kan bli lønnsomt. Det forstod Roy Moss og Vivian Songe, gründerne bak Inspiro et selskap som i dag hjelper andre med å produsere digitale kurs.

Da de bestemte seg for å lage et kurs om magasinjournalistikk for 7 år siden, sjekket de først interessen i sosiale medier, og antok den var høy nok for en gruppe. Men at de skulle selge for nesten 200.000 kroner, overgikk fantasien.

To år senere hadde de solgt nettkurs for 6 millioner kroner.

Ikke så rart da kanskje at mange konsulenter og coacher og andre som lever av å spre kunnskapen sin, har undersøkt mulighetene for å lage egne digitale løsninger, særlig etter at koronaen gjorde det krevende å samle større grupper fysisk.

Verktøy for konsulenter

Daglig leder i Inspiro, Christopher Bechmann forteller at mange konsulenter når et glasstak. Uken har bare et visst antall timer å selge. Men med et digitalt kurs finnes det ingen begrensninger på tidsbruken.

– Mange er redde for å miste nettverksbiten, og det er en kjempeviktig del av å lage gode nettkurs og helt nødvendig for læringsutbytte

– Travle konsulenter så potensialet og var de første som tok kontakt med oss for å lage egne kurs, sier Bechmann.

Selvhjelpskurs er allerede blitt en stor nisje. Språkundervisning er populært. Mat og ernæring likeså. En voksende, men fortsatt litt mindre gruppe lager kurs innenfor ledelse.

– Det har helt klart tatt tid å få aksept blant ledere for at digitalisert kunnskap kan være minst like god som vanlige kurs, sier Bechmann.

Så kom Covid-19-pandemien og endret totalt på holdningene.

– Mange mistet muligheten til å selge tiden sin fysisk, særlig de som allerede hadde en god praksis gående. Da salget ble borte over natten, skjønte mange at de måtte ta steget over i den digitale kursverden, sier Bechmann.

Inspiro som hjelper til med å lage nettkurs, har hatt en økning i omsetningen på 44 prosent fra våren 2019 til våren 2020.

Fordeler med frihet

Han mener den største fordelen med et nettkurs i forhold til et vanlig kurs er friheten det gir, både når det gjelder tid og rom. Så lenge man har nettilgang, spiller det liten rolle hvor og når man tar kurset, og da er det enklere å få presset inn i en travel hverdag.

Men hva med det som av mange anses som den kanskje aller største verdien i å møtes fysisk, nettverksbygging?

– Mange er redde for å miste nettverksbiten, og det er en kjempeviktig del av å lage gode nettkurs og helt nødvendig for læringsutbytte. Men det kan enkelt løses digitalt, sier Bechmann.

Han anbefaler å opprette grupper i sosiale medier for hvert kurs og for hvert kull.

Foto Daglig leder Christopher Bechmann anbefaler å tenke nøye gjennom motivasjonen man har til å lage et kurs. Foto: Martin Brurås.

– Det må fungere som et slags digitalt møtested for deltagerne og fungere uavhengig av kursplattformen, sier han.

Det betyr at man bruker nettverket aktivt i kursopplegget gjennom quizer eller på annet vis.

Er det noe som er viktig å huske på før man setter i gang med å produsere nettkurs?

– Mange gjør en stor feil og vurderer ikke godt nok om det faktisk er nok folk der ute som vil ta og betale for kurset. Man må spørre seg om problemet som skal løses, er et stort nok problem for mange nok, sier Bechmann.

Hvis svaret er ja, er det bare å gå videre i prosessen. Men det betyr ikke at man er klar til å la kamera gå. Bechmann råder til å teste betalingsvilligheten nøye.

– En veldig typisk nybegynnerfeil er at man kaster seg over prosjektet og tenker at jeg skal vise alle hvor mye jeg kan. Men en slik «egostyrt innfallsvinkel» hvor man bare lesser på med all kunnskapen sin, fører ofte til et upedagogisk opplegg som deltagerne får minimalt med utbytte av og som er vanskelig å gjennomføre.

En bedre måte er å angripe problemet, anbefaler han:

– Du må spørre deg selv, hva er det deltagerne trenger for å løse dette problemet.

Om det betyr at kurset blir smalere, trenger ikke det være negativt. Da fungerer det trolig enda bedre for brukerne, mener Bechmann.

5 tips for å lykkes med nettkurs

1) Tenk smalt og ikke gap over for store tema.

Du skal ikke lære bort alt du kan, men velge spesifikt tema som du vet andre også vil ha stor nytte av.

2) Finn din nisje som du kan etablere deg som en spesialist innen.

Er du for eksempel personlig trener bør du ikke lage et kurs om trening, men du kan for eksempel lage et kurs spesielt rettet inn mot en bestemt målgruppe som har et sett med helt spesifikke utfordringer. For eksempel: Trening for gravide, Trening med musikk og dans hjemme, Tren uten vekter hjemme, Løp din første 5 km på under 30 minutter osv. Du har mest sannsynlig mange kurs du kan lage, men velg å jobbe med ett om gangen - rettet mot en spesifikk målgruppe.

3) Tiltrekk deg potensielle deltakere før du lager kurset.

Det kan være en stor jobb å lage et nettkurs, så det er greit å vite om det er marked for nettkurset du ønsker å lage før du lager det. Dette gjør du ved å tilby et gratiskurs først som du annonserer i sosiale medier, og når du ser at folk har interesse for ditt gratiskurs blir jobben med å lage nettkurset mye enklere. Det er også lettere å selge kurset ditt når deltakerne allerede kjenner deg og stoler på at du kan gi dem det de ønsker seg.

4) Lag kurset med fokus på at deltakeren skal nå et mål.

Du skal ikke bare formidle informasjon og kunnskap, du skal også sørge for at deltakeren faktisk lærer noe på kurset ditt slik at de oppnår noe helt konkret. Eksempelvis er målet med Inspiros kurs «Suksess med nettkurs» at deltakeren skal sitte igjen med et ferdig produsert nettkurs og lansere kurset for å få betalende deltakere. Kurset må derfor ikke kun handle om teori, men også om praktiske oppgaver som tar deltakeren fram til målet.

5) Sett opp et godt system for å følge opp kursdeltakere.

Når du lager og selger et nettkurs kan du automatisere mange prosesser. Du må også sette opp et godt system for support og veiledning slik at kursdeltakerne ikke må jobbe alene, men med støtte fra deg. Det er likevel viktig med tydelige retningslinjer og struktur på veiledningen slik at både du og kursdeltakere vet hva som forventes og når de kan forvente svar. Med automatiserte prosesser frigjør du mye tid, slik at du kan jobbe mer fokusert.

Powered by Labrador CMS