Annonse
Daglig leder Christopher Bechmann og gründer Roy Moss i Inspiro lærer bort hvordan man lager nettkurs. Foto: Inspiro

Slik lykkes du med nettkurs

Nettkurs kan bli lønnsomt. Det forstod Roy Moss og Vivian Songe, gründerne bak Inspiro et selskap som i dag hjelper andre med å produsere digitale kurs.

Da de bestemte seg for å lage et kurs om magasinjournalistikk for 7 år siden, sjekket de først interessen i sosiale medier, og antok den var høy nok for en gruppe. Men at de skulle selge for nesten 200.000 kroner, overgikk fantasien.

To år senere hadde de solgt nettkurs for 6 millioner kroner.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

5 tips for å lykkes med nettkurs

1) Tenk smalt og ikke gap over for store tema.

Du skal ikke lære bort alt du kan, men velge spesifikt tema som du vet andre også vil ha stor nytte av.

2) Finn din nisje som du kan etablere deg som en spesialist innen.

Er du for eksempel personlig trener bør du ikke lage et kurs om trening, men du kan for eksempel lage et kurs spesielt rettet inn mot en bestemt målgruppe som har et sett med helt spesifikke utfordringer. For eksempel: Trening for gravide, Trening med musikk og dans hjemme, Tren uten vekter hjemme, Løp din første 5 km på under 30 minutter osv. Du har mest sannsynlig mange kurs du kan lage, men velg å jobbe med ett om gangen - rettet mot en spesifikk målgruppe.

3) Tiltrekk deg potensielle deltakere før du lager kurset.

Det kan være en stor jobb å lage et nettkurs, så det er greit å vite om det er marked for nettkurset du ønsker å lage før du lager det. Dette gjør du ved å tilby et gratiskurs først som du annonserer i sosiale medier, og når du ser at folk har interesse for ditt gratiskurs blir jobben med å lage nettkurset mye enklere. Det er også lettere å selge kurset ditt når deltakerne allerede kjenner deg og stoler på at du kan gi dem det de ønsker seg.

4) Lag kurset med fokus på at deltakeren skal nå et mål.

Du skal ikke bare formidle informasjon og kunnskap, du skal også sørge for at deltakeren faktisk lærer noe på kurset ditt slik at de oppnår noe helt konkret. Eksempelvis er målet med Inspiros kurs «Suksess med nettkurs» at deltakeren skal sitte igjen med et ferdig produsert nettkurs og lansere kurset for å få betalende deltakere. Kurset må derfor ikke kun handle om teori, men også om praktiske oppgaver som tar deltakeren fram til målet.

5) Sett opp et godt system for å følge opp kursdeltakere.

Når du lager og selger et nettkurs kan du automatisere mange prosesser. Du må også sette opp et godt system for support og veiledning slik at kursdeltakerne ikke må jobbe alene, men med støtte fra deg. Det er likevel viktig med tydelige retningslinjer og struktur på veiledningen slik at både du og kursdeltakere vet hva som forventes og når de kan forvente svar. Med automatiserte prosesser frigjør du mye tid, slik at du kan jobbe mer fokusert.

Annonse

5 tips for å lykkes med nettkurs

1) Tenk smalt og ikke gap over for store tema.

Du skal ikke lære bort alt du kan, men velge spesifikt tema som du vet andre også vil ha stor nytte av.

2) Finn din nisje som du kan etablere deg som en spesialist innen.

Er du for eksempel personlig trener bør du ikke lage et kurs om trening, men du kan for eksempel lage et kurs spesielt rettet inn mot en bestemt målgruppe som har et sett med helt spesifikke utfordringer. For eksempel: Trening for gravide, Trening med musikk og dans hjemme, Tren uten vekter hjemme, Løp din første 5 km på under 30 minutter osv. Du har mest sannsynlig mange kurs du kan lage, men velg å jobbe med ett om gangen - rettet mot en spesifikk målgruppe.

3) Tiltrekk deg potensielle deltakere før du lager kurset.

Det kan være en stor jobb å lage et nettkurs, så det er greit å vite om det er marked for nettkurset du ønsker å lage før du lager det. Dette gjør du ved å tilby et gratiskurs først som du annonserer i sosiale medier, og når du ser at folk har interesse for ditt gratiskurs blir jobben med å lage nettkurset mye enklere. Det er også lettere å selge kurset ditt når deltakerne allerede kjenner deg og stoler på at du kan gi dem det de ønsker seg.

4) Lag kurset med fokus på at deltakeren skal nå et mål.

Du skal ikke bare formidle informasjon og kunnskap, du skal også sørge for at deltakeren faktisk lærer noe på kurset ditt slik at de oppnår noe helt konkret. Eksempelvis er målet med Inspiros kurs «Suksess med nettkurs» at deltakeren skal sitte igjen med et ferdig produsert nettkurs og lansere kurset for å få betalende deltakere. Kurset må derfor ikke kun handle om teori, men også om praktiske oppgaver som tar deltakeren fram til målet.

5) Sett opp et godt system for å følge opp kursdeltakere.

Når du lager og selger et nettkurs kan du automatisere mange prosesser. Du må også sette opp et godt system for support og veiledning slik at kursdeltakerne ikke må jobbe alene, men med støtte fra deg. Det er likevel viktig med tydelige retningslinjer og struktur på veiledningen slik at både du og kursdeltakere vet hva som forventes og når de kan forvente svar. Med automatiserte prosesser frigjør du mye tid, slik at du kan jobbe mer fokusert.

Annonse