Ledelse

Her får du 3 råd for å finne en god jobb-hjem-balanse og sikre både produktiviteten og familielivet under koronakrisen.

Slik tar du fri selv om jobben er hjemme

Å balansere jobb og hjemmeliv var krevende nok før koronakrisen. Nå som mange arbeider i stua, på kjøkkenet eller soverommet blir utfordringen enda større.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE: På den tiden da det var vanlig å dra på kontoret, kunne vi også dra hjem igjen og ta fri. Nå som mange jobber hjemmefra kan sjefen og kollegene dine når som helst dukke opp i digitale kanaler i din egen stue.

Nytt nivå av tilgjengelighet

Smarttelefoner og muligheten for digital pålogging hjemmefra har utfordret familielivet og fritiden vår lenge før koronaepidemien traff oss. Det har blitt lett å være tilgjengelig og vanskelig å kople helt av når e-posten og jobbchatten kan sjekkes mens du sitter i sofaen med familien.

Under koronatiden har mange ledere og medarbeidere nådd et nivå av digital tilgjengelighet vi aldri har sett tidligere, ifølge fem professorer blant annet tilknyttet Florida State University.

Under koronatiden har vi nådd et nivå av digital tilgjengelighet vi aldri har sett tidligere

De har forsket på hvordan det å være tilgjengelig for jobben til en hver tid påvirker konflikten mellom jobb og hjemmeliv. I et innlegg i Harvard Business Review skriver de:

«Nå som konstant tilgjengelighet er den nye normalen er det ekstra viktig å lære seg å sette klare grenser for oss selv, for å sikre både produktiviteten og familiene våre».

Nå er det ekstra viktig å lære seg å sette klare grenser for oss selv, for å sikre både produktiviteten og familiene våre

Deres forskning peker ut tre ting ansatte kan gjøre for å beskytte seg selv.

3 råd for bedre hjem-jobb-balanse i koronatiden

1. Bygg viljestyrke

En sterk evne til selvregulering motvirker stresset ved alltid være koblet på, skriver professorene. Viljestyrke er evnen til å motstå fristelse. Den kan heldigvis trenes opp, og blir sterkere jo mer du bruker den. Øv på å motstå fristelser, som lysten til å sjekke e-posten hvert femte minutt, så styrker du viljestyrken og evnen til å skille jobb og fritid, anbefaler de.

2. Sett grenser – og overhold dem

Vi blir slitne av å motstå fristelser, og forskning tyder på at vi tærer på viljestyrken gjennom dagen, så den avtar mot kvelden. Derfor mener professoren det er lurt å sette tydelige grenser for seg selv for når du for eksempel skal avslutte arbeidsdagen eller slutte å følge med på e-post eller sms utover kvelden. For å overholde dem er det lurt å skru av varsler eller lyden på mobilen.

3. Kommuniser tydelig og målrettet

Det som normalt ville vært en kort prat med en kollega på kontoret når det passet, kan nå lett bli til ti eller flere meldinger fram og tilbake over en dag eller to, siden dere ikke nødvendigvis er ledige samtidig og kan svare umiddelbart. For å unngå å utmatte hverandre og bruke alt for mye tid på mange tilfeldige meldinger, prøv å begrense det til det nødvendige og til normal arbeidstid. Ledere er viktige rollemodeller når det gjelder å kommunisere effektivt og unngå å ta kontakt til alle døgnets tider.

De fem professorene konkluderer med at å sjonglere jobb og hjem er fullt mulig, også under koronaen og hjemmekontorets tid. Men det krever altså at de ansatte trener opp viljestyrken og setter grenser mellom jobb og hjem, og at ledere effektivt kommuniserer forventninger og standarder for tilgjengelighet til de ansatte.

Powered by Labrador CMS