Annonse
Hjemmekontor­tilværelsen er for mange mer ustrukturert enn vanlig, og man er mer overlatt til å organisere arbeidshverdagen selv. Det kan være krevende, sier Elin Akre Trønnes ved BI. Foto: iStock
Lederverktøy

Slik unngår du de ­unnvikende utsettelsene

Hender det du utsetter arbeidsoppgaver du egentlig trenger å komme i gang med? Den rapporten du skulle skrive eller den vanskelige samtalen du vet du er nødt til å ta?

De fleste av oss somler iblant med å utføre oppgaver, til tross for at vi vet vi burde satt i gang. På fagspråket kalles det «prokrastinering».

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

4 tips for å bekjempe prokrasti­nering

  1. Identifiser hva du utsetter

    Ofte skyver man på oppgaver litt ubevisst. Identifiser hvilke oppgaver du burde gjort, men som du har unnlatt å starte på.

  2. Bli bevisst kostnadene ved å utsette

    Tenk igjennom hva som blir konsekvensene hvis ikke du setter i gang. Lag en liste over hva det koster deg, for eksempel i form av dårligere resultater, økt stress eller dårlig samvittighet.

  3. Skjerm deg fra forstyrrelser

    Innkomne telefonanrop, meldinger og e-poster tar vekk fokus fra oppgavene og øker utsettelsesatferden. Skjerm deg mot alle slike tidstyver når du trenger å konsentrere deg om oppgaven.

  4. Stikk hull på bobla

    Bestem deg for å sette i gang og jobbe med oppgaven i en begrenset tidsperiode. Sett for eksempel av 30 minutter der du tvinger deg til å konsentrere deg om bare dette. Det er ikke så farlig hva du starter med, bare du kommer i gang. Når du først har begynt, er det mye lettere å fortsette.

Annonse

4 tips for å bekjempe prokrasti­nering

  1. Identifiser hva du utsetter

    Ofte skyver man på oppgaver litt ubevisst. Identifiser hvilke oppgaver du burde gjort, men som du har unnlatt å starte på.

  2. Bli bevisst kostnadene ved å utsette

    Tenk igjennom hva som blir konsekvensene hvis ikke du setter i gang. Lag en liste over hva det koster deg, for eksempel i form av dårligere resultater, økt stress eller dårlig samvittighet.

  3. Skjerm deg fra forstyrrelser

    Innkomne telefonanrop, meldinger og e-poster tar vekk fokus fra oppgavene og øker utsettelsesatferden. Skjerm deg mot alle slike tidstyver når du trenger å konsentrere deg om oppgaven.

  4. Stikk hull på bobla

    Bestem deg for å sette i gang og jobbe med oppgaven i en begrenset tidsperiode. Sett for eksempel av 30 minutter der du tvinger deg til å konsentrere deg om bare dette. Det er ikke så farlig hva du starter med, bare du kommer i gang. Når du først har begynt, er det mye lettere å fortsette.

Annonse