Ledelse

I stedet for å spørre dere hvordan dere skal håndtere krisen, bør dere gå videre til å tenke på hvordan dere kan bevege dere ut av krisen, skriver psykolog og økonom Merete Wedell-Wedellsborg i Harvard Business Review.

Sliten av koronakrisen? Slik får du med deg teamet videre.

Etter den første akutte krisehåndteringen går mange organisasjoner inn i en fase med lite energi. Her er 3 råd for å motivere de ansatte til å se framover.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE: Det er over ti uker siden store deler av Norge ble stengt ned på grunn av koronapandemien. Den første tiden jobbet mange ledere dag og natt med krisehåndtering, for å redde arbeidsplasser, kutte utgifter og unngå konkurser.

Selv om samfunnet begynner å åpnes opp igjen, er vi langt fra en normaltilstand. Likevel kjenner mange at unntakstilstanden begynner å tære på.

Tre faser i krisen

«Mens de første ukene med krisehåndtering ofte føles ekstremt meningsfull og energigivende, avløses det ofte av en periode der det føles som om energien er brukt opp og problemene føles mer kompliserte og utmattende».

Det skriver Merete Wedell-Wedellsborg i Harvard Business Review. Hun er psykolog og økonom, ledelsesrådgiver og forfatter av boka «Battle Mind: Performing Under Pressure».

De første ukene med krisehåndtering ofte føles ekstremt meningsfull og energigivende

Wedell-Wedellsborg har som psykolog og ledelsesrådgiver erfart at krisehåndteringen ofte følger et fast mønster i tre faser:

  • Akutt krise (emergency)

  • Tilbakegang (regression)

  • Gjenoppretting (recovery)

Fra høygir til treg mellomfase

Når krisen inntreffer beskriver mange ledere at både de selv og medarbeiderne setter inn høygiret. Arbeidet føles ekstremt meningsfullt, og alle er ekstra effektive. Beslutninger tas raskt og alle mobiliserer kreftene for et felles mål.

Men etter en stund slår den andre fasen inn. Da begynner folk å bli slitne, beslutninger tar lengre tid og folk begynner å krangle om små ting. Wedell-Wedellsborg skriver at hun ser mye av denne typen utmattelse hos ledere og deres team nå.

Psykologen og økonomen mener denne fasen er uunngåelig.

«Utfordringen for ledere er å komme seg gjennom tilbakegangsfasen på en konstruktiv måte og komme seg over i den tredje fasen, som handler om gjenoppretting til normalen og forberedelser på fremtiden», skriver hun.

Den tredje fasen handler om gjenoppretting til normalen og forberedelser på fremtiden

3 råd for å komme videre

Hun har tre råd til ledere for hvordan de skal få med sine medarbeidere over i den konstruktive gjenopprettingsfasen:

1. Bytt om på oppgaver og ansvar

Du kan frigjøre energi ved å bytte om på rollene i teamet ditt og gi folk nye utfordringer. Det gir folk motivasjon og energi å få et nytt og klart mandat.

2. Ta temperaturen på teamet

Gjør det trygt og legitimt for medarbeiderne å fortelle om hvordan de har det. Finn en måte å snakke om hvordan det går med energinivået, for eksempel ved å be folk sette et tall på det. Det setter ofte i gang samtaler og støtte som gir mer energi.

3. Sett et mål langt der framme

Hvis du kan endre fokus fra virksomhetens overlevelse fra dag til dag, og over på mer langsiktige mål, kan det bidra til å få folk over i den tredje fasen. I stedet for å spørre dere hvordan dere skal håndtere krisen, bør dere over til å tenke på hvordan dere kan bevege dere ut av krisen.

Ved å sørge for at dere har tid til å se fremover og diskutere de neste store trekkene dere skal gjøre, vil du ifølge Wedell-Wedellsborg hjelpe medarbeiderne å føle seg utfordret, få ny energi og samle seg om et felles mål.

Powered by Labrador CMS