Annonse
– Fra å være en støtte for ledere ved ansettelser og oppsigelser kan analyser av data gi HR mulighet til å jobbe mer strategisk, sier Andreas Thon ved Høyskolen Kristiania. Foto: Høyskolen Kristiania Foto: iStock, Høyskolen Kristiania

– Teknologi og tall kan løfte HR-arbeidet

Stadig mer av oppfølgingen av menneskene på arbeidsplassen – HR-arbeidet – overlates til maskiner.

Maskinene som skal ta vare på mennesker

Dagens perspektiv har sett nærmere på bruken av ny HR-teknologi. Hvilke muligheter og farer ligger i digitaliseringen?

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

6 råd for å ta i bruk ­HR-teknologi

  1. Sett deg inn i mulighetene. HR-medarbeidere trenger ikke være teknologer selv, men det er lurt å få litt overblikk over hvilke muligheter og utfordringer som ligger i ulike teknologier.

  2. Kartlegg egne behov. Tenk igjennom hva som er virksomhetens behov og lag en klar kravspesifikasjon som gjør det lettere å finne ut hvilke løsninger som passer for dere.

  3. Pass på personvernet. Databaser med informasjon om de ansatte kan være nyttig, men sett dere godt inn i regelverket som gjelder for lagring og sletting av persondata og hvem som kan ha tilgang til informasjonen.

  4. Rydd opp i data. For å ta i bruk verktøy for HR analyse og ulike digitale verktøy er det viktig å ha en database som er oppdatert og enhetlig. Mange trenger å starte med denne ryddejobben.

  5. Vurder konsekvenser. Ulik teknologi griper inn i virksomheten på ulike måter. Tenk igjennom hva konsekvensene kan bli før dere velger å investere i et nytt digitalt system.

Annonse

6 råd for å ta i bruk ­HR-teknologi

  1. Sett deg inn i mulighetene. HR-medarbeidere trenger ikke være teknologer selv, men det er lurt å få litt overblikk over hvilke muligheter og utfordringer som ligger i ulike teknologier.

  2. Kartlegg egne behov. Tenk igjennom hva som er virksomhetens behov og lag en klar kravspesifikasjon som gjør det lettere å finne ut hvilke løsninger som passer for dere.

  3. Pass på personvernet. Databaser med informasjon om de ansatte kan være nyttig, men sett dere godt inn i regelverket som gjelder for lagring og sletting av persondata og hvem som kan ha tilgang til informasjonen.

  4. Rydd opp i data. For å ta i bruk verktøy for HR analyse og ulike digitale verktøy er det viktig å ha en database som er oppdatert og enhetlig. Mange trenger å starte med denne ryddejobben.

  5. Vurder konsekvenser. Ulik teknologi griper inn i virksomheten på ulike måter. Tenk igjennom hva konsekvensene kan bli før dere velger å investere i et nytt digitalt system.

Annonse