Ledelse

– Temperaturen er det beste virkemiddelet

Som sjef har du har ansvaret for å oppnå riktig luftfuktighet på arbeidsplassen. Det kan bidra til mindre smitte. Men styr unna luftfuktere, advarer Arbeidstilsynet. Det kan gjøre mer skade enn nytte.

Publisert Sist oppdatert

For at du som arbeidsgiver skal kunne legge best mulig til rette for ansatte som kommer tilbake på jobb fra korona-hjemmekontoret, bør sørge for at ventilasjonen er optimal, hevder Arbeidstilsynet.

Senioringeniør ved avdeling for tilsyn, Olav Trøan, råder bedrifter til å følge Arbeidstilsynets anbefalinger, men påpeker at temperaturen i lokalet er et mer effektivt virkemiddel enn å gå til innkjøp av luftfuktere.

– Luftfuktere anbefales ikke. Det enkleste og billigste tiltaket er å senke temperaturen, fordi relativ luftfuktighet stiger når temperaturen i lufta synker. Jeg er ikke kjent med at det finnes filtre som regulerer luftfuktighet, sier han.

På Arbeidstilsynets nettsider ligger det en anbefaling om ventilasjon for hvert kontorområde. Der anbefales det å vurdere muligheten for å endre ventilasjonsraten og senke temperaturen, dersom relativ luftfuktighet ligger under 30 prosent i sommerhalvåret og 20 prosent vinterstid. I tillegg har arbeidsgiver ansvaret for å sørge for at området blir forsynt med frisk luft.

Årsaken til at luftfukter ikke anbefales, er at befuktning i ventilasjonsanlegget eller luftfukter kan føre til kondens og fuktskader.

Trøan anbefaler at ordinært vedlikehold av ventilasjonsanlegget gjennomføres som planlagt. I tillegg bør arbeidsgiver be om at ventilasjonsanlegget holdes i gang største delen av døgnet. Det skal alltid være på når det er medarbeidere i bygget. Etter kort tid kan anlegget settes over på normal drift.

Arbeidsgiver har ansvaret

Olav Trøan påpeker at ventilasjonen og tilretteleggingen for god luftkvalitet er et lederansvar.

– For å hindre potensiell smitte med det nye koronaviruset er det viktig at arbeidsgivere gjennomfører en risikovurdering av mulig smittefare. Det er særlig viktig på arbeidsplasser der man er i kontakt med mange mennesker, sier han.

I Arbeidstilsynets veiledning 444 finner man blant annet en beskrivelse av hvordan inneklimaet skal være i bygg. Der er det økt fokus på luftfuktighet.

– Veiledning 444 ligger fast, men er ikke spesielt knyttet til koronaviruset, sier Trøan.

Uenighet om prosenter

I et intervju med Dagens Perspektiv sa sjef for luftmåler-bedriften Airthings, Øyvind Birkenes, at han mente luftfuktigheten burde ligge over 30 prosent, uansett årstid. Dette mente Arbeidstilsynet også tidligere, men nå er anbefalingene endret til over 20 prosent vinterstid.

Foto Overlege ved Arbeidstilsynet, Tor Erik Danielsen. Foto: Arbeidstilsynet

Ifølge overlege Tor Erik Danielsen ved Arbeidstilsynet handler dette om at koronaviruset er mindre sensitivt for fuktighet enn tidligere antatt.

– Forskning, basert på kunnskap om sesonginfluensa, viser at risikoen for smitte kan være høyere der luftfuktigheten er lav. Vi vet naturlig nok mindre om covid-19, men det ser ut til at koronaviruset er mindre sensitivt for fuktighet. Derfor har vi oppdatert vårt råd ved tilbakeføring til kontorer, og presiserer at vi ikke anbefaler generell befuktning i ventilasjonsanlegg eller luftfuktere, sier Danielsen.

Hold ventilasjonsanlegget i gang i oppstarten

Det er sannsynlig at ventilasjonsanlegg i mange kontorbygg har vært slått av, eller har hatt svært redusert kapasitet mens arbeidstakere har vært på hjemmekontor.

– Derfor har vi valgt å anbefale at ventilasjonsanlegg holdes i gang største delen av døgnet, og alltid når det er medarbeidere i bygget – i denne oppstartsfasen. Målet er raskt å komme over i normal driftsfase, som skal sørge for at kontorer forsynes med frisk og ren luft.

Powered by Labrador CMS