Ledelse

Norske ledere bør beherske fire ulike talesituasjoner dersom de skal mestre kunsten å tale til nordmenn, heter det i ny bok.

De fire talene ledere må beherske

Her er standardformatet på de fire taletypene norske ledere bør kunne.

Publisert Sist oppdatert

− Lederen «taler» alltid. Ledelse handler om å påvirke og om få med seg andre. Over tid, sier professor Bård Norheim.

I boken «Kunsten å tale til nordmenn» trekker forfatterne Bård Norheim og Joar Haga fram fire hovedtyper av taler som norske ledere bør beherske.

Åpningstalen

Her tegner lederen opp en attraktiv visjon for fremtiden − en visjon som tilhørerne kan bli overbevist av og gi seg hen til. Samtidig må taleren overbevise tilhørerne om hvilket fellesskap de alle er en del av, og hvilken sak de i fellesskap skal jobbe for. Og som leder vil du holde «åpningstaler» mange ganger. Ikke bare den dagen du blir presentert som «ny». Eksempler på åpningstaler er statsministerens nyttårstale eller den nye toppsjefens første tale til virksomheten.

Tips til åpningstaler:

  • Fortell hvem du er

  • Fortell hva som skjer

  • Fortell hvor vi skal

  • Appeller til frivillig tilslutning.

  • Husk stadig å gjenta essensen i åpningstalen ved senere anledninger

Bøddeltalen

I en bøddeltale er fortiden i fokus. Her må lederen snakke om en avgjørelse eller en hendelse som innebærer omkostninger og lidelse for andre. Dette skjer hver gang vanskelige avgjørelser skal kommuniseres, for eksempel når noen må sies opp. Nøkkelen her er å gi en saklig grunn for hvorfor disse omkostningene er nødvendige. Derfor er det viktig å beskrive situasjonen dere står i og hva som gjør tiltakene tvingende nødvendig. Samtidig må du være tro mot den historien du har dratt opp tidligere, og vise hvordan målene deres krever at disse tøffe grepene. En bøddeltale bør også gi tilhørerne forventninger om tiden etter at de nødvendige tiltakene er gjort.

Tips til bøddeltalen:

  • Beskriv en virkelighet som rettferdiggjør budskapet i bøddeltalen

  • Ikke bli stående med kniven i hånden, påfør lidelsen kort og raskt

  • Vær så presis som mulig når du avsier «dommen»

  • Om mulig, beskriv en revidert framtid

Trøstetalen

Dette er en tale som henvender seg til den situasjonen som oppstår når lidelsen rammer en organisasjon eller bedrift utenfra. Som når en tragedie eller ulykke inntreffer. Sjangermessig er trøstetalen en slags hyllingstale. Dette er tiden for å vise medfølelse og stille seg i de sørgendes posisjon ved å «være en av dem». i slike situasjoner er viktig at lederen fremstår som en man kan stole på. At lederen klarer å beskrive og omtale den erfarte virkeligheten på en troverdig måte.

Tips til trøstetalen:

  • Tal troverdig om lidelsen

  • Vis medfølelse – men på et vis som er tilpasset situasjonen

  • Plasser deg som taler i relasjon til de sørgende

  • Vurder muligheten for å peke mot framtiden

Avskjedstalen

Her dreier det seg om å feire og markere en overgang – som for eksempel når en leder går av og blir erstattet av en annen. Her handler det ofte om å understreke at overgangen skjer i «fred og harmoni». Når en leder går av, skal ringen sluttes. Men, selv om lederen ikke skal fortsette, skal de andre det. Den avtroppende lederen må derfor vise til at det de samme har arbeidet fram og kjempet for også bærer inn i fremtiden og vise hva man har oppnådd i fellesskap.

Tips til avskjedstalen:

  • Gi arven videre

  • Del din lidenskap for det du forlater

  • Hent gjerne fram momenter fra åpningstalen din

  • Vis storsinn og takknemmelighet, ikke bitterhet

Powered by Labrador CMS