Ledelse

Husk at det som best passer for andre virksomheter, trenger ikke passe for din virksomhet.

Dette må du tenke på når du skal digitalisere HR-arbeidet ditt

– God forankring og endringsvilje i organisasjonen er viktig for å lykkes med digitalisering av HR, sier HR-konsulent Anne Gulliksen.

Publisert Sist oppdatert

Selv om vi nå ser lyset i enden av tunnelen, jobber flere av oss fortsatt hjemmefra, hvor digitale teammøter og webinarer fortsatt er en del av jobbhverdagen.

Mange bedrifter har lenge vært klare på hvor viktig det er å digitalisere rutiner og arbeid innenfor HR-segmentet, men det er først etter koronaviruset vi har blitt nødt til å tilpasse oss enda mer.

Digitalisering av HR betyr for mange bedrifter en praktisk endring eller strukturering av deres HR- prosesser. Viljen til å endre på dette er det første et selskap må ta rede for.

– God forankring og endringsvilje i organisasjonen er viktig for å lykkes med digitalisering av HR, forklarer Anne Gulliksen, senior HR- og leveransekonsulent i 4human.

Distanserte ledere

Foto Gørill Lødding Myrhaugen. (Foto: 4human)

Ofte kan ledergrupper distansere seg fra prosjektet, noe som fører til at det forplanter seg negativt nedover i organisasjonen.

Dermed blir prosjektet noe HR må kjempe igjennom. Det er viktig at alle i organisasjonen deltar i prosjektet. Kun slik kan det fulle potensialet utnyttes.

– Alle i organisasjonen må forpliktes til å nå et felles mål, og forstå den helhetlige nytten. Dermed kan det fulle potensialet utnyttes, sier Gulliksen.

Etter at endringsviljen er til stede, må du og din virksomhet nå tenke på hvilke behov dere har.

Tenk litt på hvilke utfordringer dere står foran innen HR, og hvilke problemer som eventuelt kan løses på kort sikt? Hva kan forenkles?

Ikke start med store prosjekter og omveltninger til å begynne med, fokuser heller på små skritt av gangen.

– Det er ikke uvanlig at de første endringene skjer på administrativt plan. Dette kan for eksempel være effektivisering av daglige rutiner som timeregistrering og fravær, eller håndtering av reiseregningsskjema, sier Gørill Lødding Myrhaugen, senior konsulent i 4human.

Gjør det enkelt

Foto Anne Gulliksen. (Foto: 4human)

Vær oppmerksom på at mange til daglig fortsatt jobber med Excel og andre tunge og utdaterte lagringssystemer.

Ved å fokusere på din virksomhets behov, blir det enklere å velge riktig HR-system for deg og din bedrift.

– Spør deg selv hvilke behov bedriften har behov for. Start med det som er viktigst for bedriften, og få med ledere og ansatte i prosessen med innføringen for at de skal adoptere et nytt system som blir enkelt å bruke, sier Myrhaugen.

Tanken er å gjøre alt så automatisk som mulig. Prøv å omgjøre manuelle rutiner til automatiske rutiner. Dette kan også være administrativt arbeid i form av registrering av timer, kompetanse eller fravær.

Ikke glem GDPR

Husk at etter at de nye personvernreglene (GDPR) trådte i kraft, har det blitt langt vanskeligere å håndtere og organisere store mengder HR-data i forskjellige systemer og løsninger. Derfor er det best å ha alt så organisert som mulig. Kanskje all informasjon kan bli lagret på én plass i form av skylagring?

– Digitale verktøy betyr mulighet for effektivisering og en mye smartere måte å jobbe på totalt sett for hele organisasjonen, hvor man kan slippe manuelle personalskjema og Excel dokumenter, utdyper Gulliksen.

Dermed blir det lettere for deg som leder å tilfredsstille kravene om rett til innsyn, og håndtering av informasjon om dine ansatte, uten at du kommer på kant over hva som er i gråsonen eller ikke.

– Det blir viktig å ha fokus på å få en enklere hverdag med et system som skal hjelpe ledere til å gjøre de riktige oppgavene til riktig tid. Systemet skal ikke føles som en belastning, forteller Myrhaugen.

Seks tips å tenke på når arbeidet skal digitaliseres:

  • Alle i organisasjonen må være enige og delta i digitaliseringsprosjektet. Ledelsen må involveres, i tillegg til HR.

  • Vær enig om et felles mål og pass på at endringsviljen er til stede. Etter dette kan du begynne å tenke på hvilke behov og utfordringen som bedriften har og står overfor.

  • Ikke gå i fella med å starte med de store prosjektene først. Ta små skritt i starten og se hva som enkelt kan løses digitalt. Prøv å omgjøre manuelle rutiner til automatiske rutiner.

  • Vær oppmerksom på personvernreglene (GDPR). Det er enklere å tilfredsstille kravene om innsyn og informasjon om ansatte dersom dette ligger et sted – for eksempel i skyen.

  • Samle all informasjon om personalinformasjon, medarbeidersamtalene, ansettelsesprosessene, onboarding, e-læring eller medarbeidersamtaler på samme sted.

  • Få bedre oversikt over hva som kan forenkles og effektiviseres.

Tettere oppfølging

La oss si at bedriften har samlet mye av selskapets personalinformasjon i et moderne digitalt system. Kanskje du nå vil gjøre det samme med medarbeidersamtalene eller ansettelsesprosessene?

For å gjøre dette, må virksomheten lage en større plan. Denne planen skal omfatte mer strategiske prosesser innen HR, som onboarding, e-læring eller medarbeidersamtaler. Det vil si, løsninger som krever tettere oppfølging av deg som leder.

Det er viktig med en god preboarding, hvor den ansatte kan få tilsendt informasjon om bedriften på e-post, i tillegg til å få oppfølging via for eksempel video

Et godt eksempel på dette er ansettelsesprosessen av nye medarbeidere. Mange bedrifter er opptatte av å rekruttere den riktige og flinkeste kandidaten i markedet, men så hører du ikke så mye mer før den nyansatte presenterer seg på kontoret første arbeidsdag.

– Det er viktig med en god preboarding, hvor den ansatte kan få tilsendt informasjon om bedriften på e-post, i tillegg til å få oppfølging via for eksempel video. På denne måten vil nye medarbeidere føle seg motiverte allerede før første arbeidsdag, sier Myrhaugen.

Forebygge fravær

Det viktigste for deg som leder, er å få avklaring på hva som best passer for deg og din bedrift. Husk at det som best passer for andre virksomheter, trenger ikke passe for din virksomhet.

– Et tips blir å få oversikt over hva som kan forenkles og effektiviseres. Hvis for eksempel registrering av fravær tar mye av din hverdag, og at oversikten for det meste foregår på Word, Excel, Notepad eller andre Office-dokumenter, kan det være en idé å se nærmere på moduler innen fravær og personaloppfølging.

– Dermed slipper du bunken med uendelige filmapper og får alt samlet på ett sted, forklarer Myrhaugen.

Ved å digitalisere HR-arbeidet vil du få mer tid til andre oppgaver, som å ha tettere dialog med ansatte, noe som kan være med på å forebygge fravær.

Powered by Labrador CMS