Ledelse

Mange ledere mener også at det å gi og få tilbakemeldinger er tidkrevende og ikke en del av deres stillingsbeskrivelse.

Du kan trene deg på å gi bedre tilbakemeldinger

Mange ledere er dårlige til å gi og motta tilbakemelding, noe som hemmer læring og utvikling i organisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Forskning viser at tilbakemeldinger er veien til en sterkere bunnlinje, økt engasjement og bedre evne til å tilpasse organisasjonen til fremtiden.

Likevel gir altfor få ledere tilbakemeldinger til sine ansatte. I et innlegg på Mandag Morgen skriver nestleder og sjefskonsulent i Ennova, Stephanie Semay Bäckström og Lærke Gelineck Berg, at sjefer rett og slett synes tilbakemeldinger er «ubehagelige».

Studier viser imidlertid at flertallet av oss heller vil ha riktige tilbakemeldinger, enn positive tilbakemeldinger.

Mange ledere mener også at det å gi og få tilbakemeldinger er tidkrevende og ikke en del av deres stillingsbeskrivelse.

Konfliktskye ledere

I Skandinavia er konfliktskye ledere et utbredt fenomen. Vi vil gjerne bli oppfattet som hyggelige og joviale. Mange ledere er rett og slett redde for å skade forholdet sitt til de ansatte.

Bäckström og Berg skriver derimot at uenigheter kan være med på å styrke samarbeidet og utviklingen av ansatte dersom samtalene er konstruktive.

– Som leder må du ikke unngå å gi eller be om tilbakemelding - eller å snakke om tilbakemeldingene du nettopp har mottatt i et spørreskjema med de som har gitt deg det. Det styrker forholdene, og det fører til at du som leder blir tatt mer seriøst. Når det er sagt, vet vi også at det kan være vanskelig å åpne dialogen etter å ha sett tilbakemeldingene i en rapport - spesielt hvis det er mye å jobbe med, skriver de.

Noen ledere er også redde for at tilbakemeldingene ikke skal stemme – at ansatte lyver for å svekke makten til lederen. Andre er rett og slett dårlige på å gi eller få tilbakemeldinger – de vet ikke i hvilken ende de skal begynne.

Dette bør du øve på

For å skape en sterkere tilbakemeldingskultur i organisasjonen din, er det flere ting du kan øve deg på:

Tid, sted, situasjon og andre rammer må velges nøye for å sikre vellykkede tilbakemeldinger.

Forstå konflikter. Det er viktig å ha en følelse av hva som er konflikteskalerende språk og hva som er konflikteskalerende.

Kommunikasjon. Øv på å kommunisere observasjoner, erfaringer, tolkninger og forslag på en måte som støtter læring.

Stødige nerver. Det viktigste å trene på som leder er å kunne motta kritiske tilbakemeldinger uten å gå i en defensiv posisjon.

Powered by Labrador CMS