Ledelse

Få en god start på arbeidsdagen

Å gå koble seg på jobben mentalt, før selve arbeidet begynner, kan sette tonen for resten av dagen. Ifølge en ny studie er det særlig viktig for ledere.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Å koble seg på jobben mentalt på morgenen, allerede før du har åpnet e-posten, kan gjør deg bedre forberedt på å jobbe engasjert dagen igjennom, ifølge en studie fra Portland State University.

Å koble seg på mentalt betyr i denne sammenhengen å tenke igjennom:

  • hva du ønsker å få oppnå denne dagen

  • hva du har på timeplanen

  • hva slags situasjoner som kan dukke opp

Å bedrive denne påkoblingen på morgenen, før selve arbeidet begynner, skal være ekstra viktig for ledere, skal vi tro studien.

I en pressemelding skriver Portland State University at studien viser at på dager hvor ledere var flinke til å «koble seg på» jobben mentalt om morgenen så rapporterte de at de var i bedre humør og at de jobbet mer konsentrert – noe som igjen gjorde at de gjorde en bedre jobb den dagen.

De gjennomførte ikke bare sine egne oppgaver på en bedre måte, de følte seg også mer energiske og de engasjerte seg mer i det som kalles transformasjonsledelse; en tilnærming til ledelse som handler om å på ulike måter inspirere medarbeidere til å engasjere seg i mål og visjoner.

Å koble seg på jobb i tankene kan man for eksempel gjøre under frokosten, på vei til jobb eller ved skrivebordet, før man slår på datamaskinen.

Over 400 ledere har deltatt i studien og daglig rapportert fra egne arbeidsdager. Studien ble publisert i Journal of Vocational Behaviour.

Powered by Labrador CMS