Ledelse

Den enkle og effektive arbeidsflyten som den digitale arbeidsplassen skal skape, bygger på noen viktige premisser.

Fire råd for den digitale arbeidsplassen

Massasje, stress-coach, hundepass og trening i arbeidstiden. Listen over tjenester som tilbys av arbeidsgivere for at ansatte skal gjøre en god jobb, kan bli lang. Men pandemien har endret alt.

Publisert Sist oppdatert

Den digitale arbeidsplassen kan gjøre bedrifter bedre og ansatte mer fornøyde. Den muligheten vil vi selvfølgelig benytte oss av, men hvordan?

Ifølge Christen Seeberg i Salesforce Norge, vil ansatte bruke kontoret på en annen måte enn tidligere. Hva som gir de beste forutsetningene for å gjøre en god jobb, har endret seg.

– Skiftet handler om at ansatte ønsker å jobbe smartere, og forventningene til en digital arbeidsplass er skyhøye. Det store spørsmålet er hvordan lage den digitale arbeidsplassen, som både ivaretar arbeidsoppgaver og -flyt, kultur og teknologi? Sier Seeberg.

Han har fire råd for den digitale arbeidsplassen:

Våg å tenke nytt

Foto Christen Seeberg, Solution Engineering & Deputy Country Manager i Salesforce Norge. (Foto: Salesforce)

Den enkle og effektive arbeidsflyten som den digitale arbeidsplassen skal skape, bygger på noen viktige premisser.

– For det første hviler en stor del av produktivitetsgevinsten på modernisering av daglig kommunikasjon.

E-post har vært et flott verktøy som har tjent oss godt, men det oppfyller ikke kravene til umiddelbarhet som stilles i dag.

– Det finnes nok av samarbeidsverktøy som gjør at kommunikasjon mellom ansatte, kunder, partnere og resten av verden kan skje direkte, raskt, mindre formelt og betydelig mer effektivt. Prosesser kan automatiseres.

Riktig bilde av kunden

Like viktig som sømløst digitalt samarbeid, er et enhetlig og riktig bilde av kunden. Bedriftssiloene som gjorde det vanskelig å skape dette bildet har for lengst nådd sin best før-dato.

– I en verden hvor salgsavdelingen, markedsavdelingen og support jobber hver for seg, er det lite rom for å dyrke et dypere forhold til kunden.

En kunde som nettopp har kontaktet support og vært frustrert over at varene ikke kom frem i tide, verken ønsker eller bør motta en e-post som gladelig peker på «100 prosent leveringsgaranti».

– Årsaken til at det skjer, er bedriftssiloer og systemer som ikke snakker sammen.

Velg bort for å bevare enkelheten

«Alt bør gjøres så enkelt som mulig, men ikke enklere,» sa Albert Einstein.

– Selv om man har nailet moderne samarbeid og er god på å dele data og analyser, lykkes vi ikke uten at systemene blir mindre komplekse.

I dag finnes det titalls, om ikke hundrevis, av applikasjoner for hver type funksjon. Enten du ønsker å sende en e-post, brainstorme med teamet ditt, følge med på verden rundt deg eller fakturere kundene dine, er utvalget av apper enormt og vokser stadig.

– Bedrifter bør ikke hindre ansatte i å bruke flere forskjellige applikasjoner som hjelper dem med oppgavene. På den annen side må vi sikre at skogen ikke vokser for vilt.

Applikasjonene bør være sømløst integrert, der alle ansatte har det de trenger lett tilgjengelig, og der applikasjonene snakker sammen. Personer, dokumenter, møter, data og søknader bør være tilgjengelig på en armlengdes avstand.

Mer fornøyde ansatte

Ifølge Gartner er ansatte som trives med bedriftens digitale miljø tilbøyelige til å bli dobbelt så lenge i jobben. Analyseselskapet har også lagt frem tall som viser at bedriftene som flytter tradisjonelle kontormetoder til hjemmekontoret gjør ansatte mer slitne.

– Å ta snarveier og tro at noen skrutrekkere på de samme gamle skruene vil utgjøre forskjellen kan derfor bli en kostbar feil.

For å sikre en god, hybrid arbeidskultur, behøver virksomheter gode verktøy og systemer som snakker sammen på tvers av virksomheten.

Den digitale plattformen må få utvikle seg sammen med virksomheten din, slik at den til enhver tid støtter arbeidsprosesser og forretningsmål, og hjelper dere med å skape langsiktig verdi for både ansatte, kunder og partnere.

– Vi har alle vært gjennom en omveltende pandemi de siste par årene, og nå skal vi forsøke å finne nytt fotfeste og nye arbeidsformer i en ny hverdag. Med riktige og bevisste valg for den digitale arbeidsplassen kan vi jobbe bedre og gjøre ansatte mer fornøyde. Den muligheten vil vi selvfølgelig benytte oss av.

Powered by Labrador CMS