Ledelse

Ledere må på banen for å skape «det hybride kontoret»

McKinsey spår økende konflikt mellom arbeidsgivere som vil åpne kontoret igjen og arbeidstakere som heller vil bli hjemme.

Publisert Sist oppdatert

Det toneangivende konsulentselskapet mener ledere må akseptere at man ikke kan gå tilbake til det som var og at de heller bør ta grep for å skape «det hybride kontoret».

Når Mckinsey tar for seg arbeidslivet, dukker de gjerne ned i historien med noen svulstige sammenligninger. Slik den industrielle revolusjon endret hvordan man organiserte arbeid og andre verdenskrig for alvor introduserte kvinner i arbeidslivet, har pandemien tatt knekken på det etablerte kontoret, mener de i artikkelen «It`s time for leaders to get real about hybrid».

I ferske undersøkelser som konsulentene har utført blant internasjonale toppledere, går det frem at det er et stort gap mellom hva ledere forventer og hva de ansatte ønsker fremover.

75 prosent av toppledere forventet at kjerneansatte kommer tilbake på kontoret i minst enn tre dager i uken. De vedkjenner at hjemmekontoret var overraskende produktivt, men de frykter samtidig at det over tid vil svekke kulturen i organisasjonen og fellesskapsfølelsen som følger ved å samles jevnlig.

Samtidig viser en annen McKinsey-undersøkelse blant 5000 medarbeidere at over halvparten ønsker å jobbe minst tre dager fra andre steder enn kontoret, selv om de også vedkjenner at hjemmekontoret har vært en påkjenning som har ført til utmattelse, stress og svekket fellesskapsfølelse.

Ifølge McKinsey er det vanskelig for ledere å vite hva ansatte egentlig trenger fra arbeidsgivere nå. De tror likevel det er sikkert at mens de fleste foretrekker mer fleksibilitet, har ledere vært for raske med å peke på en retur til det normale kontoret.

Isteden burde ledere forsøke å lytte og forstå hvordan arbeidshverdagen har endret seg. Deretter bør de kommunisere at overgangen til en mer hybrid hverdag vil gå gradvis og trolig ta flere år. Siden ingen vet hvordan arbeidshverdagen har endret seg, kan en god måte å gå frem på være å eksperimentere med forskjellige modeller og organisasjonsformer og skape en kultur for slik eksperimentering og testing.

Ledere som ikke tar dette på alvor kan komme til å miste viktige medarbeidere, advarer McKinsey. 40 prosent av den globale arbeidsstyrken på jakt etter en ny arbeidsgiver innen slutten av året.

Powered by Labrador CMS