Ledelse

Mener det blir mindre forskjell på nordiske og internasjonale virksomheter

Men Norden er annerledes på noen felt, og er mindre opptatt av topptalentene.

Publisert Sist oppdatert

Nordiske og internasjonale virksomheter er stort sett enige om hva som er viktige satsningsområder framover når det kommer til mennesker og arbeidsliv. Se topp-10 listen lenger ned i artikkelen.

Dette ifølge undersøkelsen Creating People Advantage 2021fra konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG) og World Federation of People Management Associations; hvor HR Norge er med via den europeiske HR-organisasjonen EAPM.

Undersøkelsen er gjort blant ledere og spesialister i 6600 internasjonale virksomheter i 113 land. 416 av virksomhetene er nordiske. Svarene er hentet inn fra januar til april i år.

I en pressemelding fra BCG og HR Norge viser Børge Kristoffersen, partner i BCG, til at virksomheter i ulike land har mange felles utfordringer og utsettes for flere og flere av de samme impulsene. Utfordringene i arbeidsmarkedet oppfattes i større grad enn tidligere likt, mener han.

Mindre opptatt av topptalentene

Ifølge denne undersøkelsen har helse og sikkerhet vært det viktigste HR-temaet i de nordiske virksomhetene i nyere tid. Even Bolstad i HR Norge tror at dette har sitt utspring fra koronapandemien.

Foto Even Bolstad, leder i HR Norge. (Foto: HR Norge)

– Samtidig har vi blitt mer fokusert på menneskene i organisasjonen og å få dem til å trives og prestere. Det bidrar til å gjøre virksomhetene til attraktive arbeidsplasser og skaper et bedre arbeidsliv, sier Bolstad i pressemeldingen.

I undersøkelsens målinger av nåsituasjonen scorer de nordiske virksomhetene høyere enn de andre landene på digitale ferdigheter og teknologisk infrastruktur. Lederstilen er også mer tillitsbasert og mindre hierarkisk.

Det at vi har mindre fokus på topptalentene våre i et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked bør være et varsko

Når det kommer til utvikling av topptalentene i virksomhetene, scorer imidlertid nordiske arbeidsgivere lavere enn virksomheter i andre land.

– Det at vi har mindre fokus på topptalentene våre i et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked bør være et varsko, mener Bolstad, som viser til at risikoen er at de med særlig attraktiv kompetanse kan velge andre og kanskje internasjonale karrierer fremfor det å jobbe i typisk nordiske selskaper.

– Talent er viktigere enn noen gang, og i Norge og Norden har vi nok hatt en mer bred definisjon av talent, som i utgangspunktet er bra. Men samtidig har det da blitt mindre fokus på den aller mest attraktive kompetansen.

Krevende øvelse

– For ledere og HR-ansvarlige som har et gitt utviklingsbudsjett blir dette en prioritering. Er det gitt at arbeidsgivere får bedre resultater av å bruke tid og penger på å utvikle noen få topptalenter fremfor å utvikle alle medarbeidere?

Nei, overhodet ikke. Og de to tingene behøver ikke settes opp mot hverandre, utdyper Bolstad til Dagens Perpektiv.

– Å satse massivt på å utvikle talentet hos «normalt» flinke folk som kan og vil er noe vi er gode til her i landet og i regionen for øvrig. Det må vi for all del fortsette med og utvikle videre. Men så kan det være at vi må være mer oppmerksomme på de som har det ekstra potensialet, som gjerne også presterer godt der de er, men som er særlig viktige for virksomheten å utvikle i et lengre perspektiv.

Det er en fin balanse mellom det å gi et positivt signal til noen, som også kan oppfattes et negativt signal til andre

– En måte å gjøre det på, er å gi dem muligheter og et raskere utviklingsløp for å gjøre dem bedre skodd. Dette er også et signal om at de har en fremtid i virksomheten som er minst like god som den som tilbys fra hodejegeren som ringer og gjerne vil lokke dem videre til andre.

Han presiserer at dette ikke må inkludere fancy, eksterne utviklingsprogrammer som koster mye. Bolstad mener at det like gjerne og kanskje bedre, kan gjøres gjennom læring og rask utvikling i jobben og mellom jobber.

– Rent praktisk er dette krevende. Det er en fin balanse mellom det å gi et positivt signal til noen, som også kan oppfattes som å gi et negativt signal til andre. Og det er slett ikke meningen. Derfor må slike prosesser gjøres med finfølelse også overfor den kulturen man er en del av.

10 viktige områder framover

De nordiske virksomhetene oppgir i undersøkelsen at de viktigste satsingsområdene framover er medarbeidernes engasjement og trivsel, og at virksomheten har et formål, bygger kultur, samt jobber aktivt med lederutvikling. Dette er områder som står høyt på lista over satsinger i andre land.

Totalt sett, for alle land, er dette de ti områdene respondentene fremhever som de viktigste i ledelse av mennesker framover, viser rapporten:

  1. Medarbeidere og HR-strategi

  2. Lederadferd og -utvikling

  3. Medarbeiderengasjement og trivsel

  4. Opplæring og utvikling

  5. Strategisk planlegging i tilknytning til arbeidskraft

  6. Profilering av arbeidsgiver (employer branding)

  7. Arbeid med mening/hensikten med det man gjør og kultur

  8. Endringsledelse

  9. Helse og sikkerhet

  10. Rekrutteringsstrategi og -prosess.

10 viktige områder i begynnelsen av 2021

Dette er de områdene ledere og fagpersoner har rangert som viktigst på det tidspunktet undersøkelsen ble gjennomført; i begynnelsen av 2021:

  1. Helse og sikkerhet

  2. Medarbeiderrelasjoner

  3. Administrere retningslinjer

  4. Medarbeidere og HR-strategi

  5. Rekrutteringsstrategi og -prosess.

  6. Medarbeiderengasjement og trivsel

  7. Hjelpe nyansatte i gang, slik de at de finner seg til rette og kan gjøre en god jobb (onboarding)

  8. Profilering av arbeidsgiver (employer branding)

  9. Prestasjonsledelse

  10. Arbeid med mening/hensikten med det man gjør og kultur

Powered by Labrador CMS