Ledelse

Tekna har spurt sine tillitsvalgte hvordan det går med samarbeidet med ledelsen på arbeidsplassen under koronapandemien, og det er flere punkter som bekymrer president Lise Lyngsnes Randeberg.

– Nå trengs samarbeidet med de tillitsvalgte mer enn noen gang

Mindre innflytelse og redusert uformell kontakt mellom ledelse og tillitsvalgte. Det er resultatet av pandemien ved mange arbeidsplasser.

Publisert Sist oppdatert

En av fire tillitsvalgte opplever at drøftinger og forhandlinger de har med ledelsen under koronapandemien er mer en formalitet og i mindre grad gir dem reell medvirkning.

Det viser en hjemmekontorundersøkelse Tekna har gjennomført blant sine medlemmer, der de blant annet spurte de tillitsvalgte hvordan samarbeidet med ledelsen på arbeidsplassen har fungert under pandemien og på hjemmekontor.

4 av 10 mindre kontakt

Når president Lise Lyngsnes Randeberg i Tekna oppsummerer resultatene av undersøkelsen som de gjennomførte i november og desember forteller hun at det i utgangspunktet er mye som har gått bra.

Halvparten av de 572 tillitsvalgte som besvarte undersøkelsen opplever at de har like mye kontakt med ledelsen under koronapandemien som de hadde før. Hver fjerde oppgir faktisk at de har hatt flere møter med ledelsen enn tidligere.

– Det har vært mye god vilje og mange steder har det gått bra. Men vi ser en viss endring i negativ retning og noen ting som bekymrer oss, forteller hun.

Så mange som 4 av 10 oppgir at de har mindre kontakt med arbeidsgiver. De fleste tillitsvalgte holder nå kontakten både med ledelsen og de andre ansatte digitalt fra hjemmekontoret.

Kan svekke tilliten

Det er særlig to punkter undersøkelsen avdekker som uroer Randeberg. For det første ser det ut til at pandemien har gått kraftig utover den uformelle kontakten mellom ledelsen og de tillitsvalgte.

Hele 8 av 10 av de tillitsvalgte i undersøkelsen mener at den uformelle praten med ledelsen er svekket.

– Mange har mista den kjappe praten de tok ved bare å stikke innom hverandres kontor, beskriver hun.

Det er ikke bra for samarbeidet mellom ledelsen og de tillitsvalgte, mener hun.

– Den daglige småpraten bidrar til å skape tillit mellom partene, og hele partssamarbeidet bygger på denne tilliten. Det er mye enklere å samarbeide hvis man kjenner hverandre godt, beskriver hun.

Den daglige småpraten bidrar til å skape tillit mellom partene

Mindre reell innflytelse

Flertallet av de tillitsvalgte i undersøkelsen mener påvirkningsmulighetene deres overfor arbeidsgiver er de samme som før, men nesten hver fjerde tillitsvalgt (23 prosent) opplever at de har blitt dårligere.

Det leder til Randebergs andre store bekymring: En av fire tillitsvalgte opplever at drøftinger og forhandlinger de har med ledelsen digitalt nå er mindre reelle.

– Det kan se ut som om involveringen av de tillitsvalgte noen steder bare har blitt en pliktøvelse ledelsen gjør fordi regelverket krever det, beskriver hun.

Det er ikke bra nok, mener Tekna-lederen.

– De tillitsvalgte kan være en ressurs for virksomheten. Vi ønsker å være en partner for ledelsen og et kontaktpunkt mellom dem og de ansatte. Det burde flere ledere se verdien av, mener hun.

Ikke minst under pandemien tror hun mange ledere vil ha nytte av å ha tett kontakt med fagforeningene lokalt.

– Hvis ikke du sørger for god medvirkning får du ikke den stemmen fra de ansatte som sitter på viktig informasjon. Da får du et dårligere grunnlag for å ta gode strategiske valg fremover, mener hun.

Hvis ikke du sørger for god medvirkning får du ikke den stemmen fra de ansatte som sitter på viktig informasjon

Bør drøfte hjemmekontor

– Hvilke utfordringer melder Teknas tillitsvalgte inn til dere at de sliter med om dagen?

– Mye handler om hjemmekontor. Det er alt for få virksomheter som har drøftet hjemmekontorordningen med de tillitsvalgte. Egentlig skal de inngå en formell avtale om dette, men det er det bare 15 prosent som har drøftet dette med de tillitsvalgte, forteller hun.

Hennes inntrykk er likevel at flere virksomheter nå begynner å formalisere hjemmekontorordningen etter hvert som pandemien drar ut i tid. Da får de avklart spørsmål som hva slags utstyr de ansatte kan få eller låne og hvem som skal dekke hvilke utgifter.

– Vi er opptatt av at virksomhetene finner gode og fleksible løsninger for hjemmekontor, også til tiden etter pandemien. Mange av våre medlemmer ønsker å jobbe en god del hjemmefra også i tiden framover, sier hun.

Det er alt for få virksomheter som har drøftet hjemmekontorordningen med de tillitsvalgte

– Ikke sats på minimumsløsningene

– Hvordan kan ledere legge til rette for et godt samarbeid med de tillitsvalgte under pandemien?

– Ikke sats på minimumsløsningene når det gjelder medvirkning. Sett av tid i kalenderen også til de mer uformelle samtalene og forhør deg med de tillitsvalgte om de har fått innspill og forslag som bør følges opp, anbefaler hun.

Hun tror også det er lurt å se på de lokale avtalene sammen med de tillitsvalgte, og vurdere om det er behov for tilpasninger med tanke på den uvanlige situasjonen.

I tillegg oppfordrer hun ledere til å ta tak i de ansattes arbeidstid under korona.

– Vi ser blant våre medlemmer at jobb-hjem-balansen ikke er helt god om dagen. Bare halvparten tar lunsjpause og folk jobber mer kveld og helg enn før. Det er så lett at jobben spiser seg inn på fritida når alt foregår hjemme, sier hun.

Ledere bør derfor følge litt ekstra med på hvor mye de ansatte jobber, og passe på at de ikke signaliserer forventninger om at folk skal være tilgjengelige døgnet rundt.

Store forskjeller i staten

Lederen i Juristforbundet Stat Sverre Bromander har hatt mye kontakt med sine medlemmer som er tillitsvalgte ute i bedriftene under koronapandemien.

Foto Mange opplever at ledelsen har vært langt unna, forteller lederen i Juristforbundet Stat Sverre Bromander. Foto: Oda Hveem.

Bromanders inntrykk fra statlig sektor er at spennet er stort når det gjelder hvordan ledere håndterer samarbeidet med de lokale fagforeningene når de ansatte er spredt på hjemmekontor.

– Pandemien har forsterket forskjellene mellom lederne. De som var gode til å involvere før, har gjort en ekstra innsats nå, mens de som var svake på dette tidligere er blitt enda fjernere for sine ansatte, beskriver han.

Han beskriver at de tillitsvalgte har hatt en krevende hverdag under pandemien. Mange virksomheter har stått en vanskelig situasjon og måtte gjøre store endringer, og i tillegg er de tillitsvalgte lenger unna både de ansatte og arbeidsgiver.

– Mange opplever at ledelsen har vært langt unna, forteller han.

Pandemien har forsterket forskjellene mellom lederne

– Viktigere rolle enn noensinne

Juristforbundets medlemsblad Juristen har spurt tillitsvalgte i Juristforbundet om arbeidet som tillitsvalgt det siste året og fått svar fra om lag hundre av dem.

En av fire tillitsvalgte opplever at de har hatt flere eller andre oppgaver som tillitsvalgt under koronapandemien.

– De tillitsvalgte har en viktigere rolle å spille enn noensinne, mener Bromander, og forklarer:

– I en så krevende situasjon som mange virksomheter har stått i er ledelsen avhengig av å få de ansatte med på laget. Her kan de tillitsvalgte spille en nøkkelrolle. Men ledelsen må legge til rette for det.

Tett dialog er suksessoppskrift

Han tror ledere gjør lurt i å se verdien de tillitsvalgte har.

– Tett dialog og god involvering av de ansatte er en suksessoppskrift. De virksomhetene som gjør det bra er de som lytter til de ansatte og forankrer beslutningene sine, mener han.

De tillitsvalgte har en viktigere rolle å spille enn noensinne

Bromander har flere råd til de som er ledere nå:

– Kom dere ut av boblen og start dialogen med de tillitsvalgte! oppfordrer han.

Han mener det er tiden for å ha stor takhøyde for innspill.

– Du trenger de som våger å si ifra når noe ikke fungerer. Dyrk den konstruktive uenigheten og sett pris på at noen sier ifra hvis noe går i feil retning, sier han.

Powered by Labrador CMS