Ledelse

Ledelse ser ut til å ha blitt mer krevende for alle typer organisasjoner det siste året.

Ni av ti mener lederskapet i deres virksomheter må endres

De siste 12 månedene har vært svært krevende for norske ledere, viser en ny undersøkelse fra HR Norge og EY.

Publisert Sist oppdatert

I HR Norge og revisjons- og rådgivingsselskapet EY sin årlige undersøkelse blant norske virksomheter kommer det tydelig frem at det har vært krevende å lede under koronapandemien.

Samtidig som ni av ti respondenter mener deres virksomhet trenger å utvikle lederskapet i årene som kommer, svarer nesten åtte av ti at de tror endringstakten kommer til å øke de neste tre årene.

Halvparten av respondentene mener at ledere i sin organisasjon i stor grad har opplevd det som mer krevende å følge opp ansatte det siste året.

Dette er i tråd med forskning som har vist at det er mer krevende å følge opp virtuelle team enn såkalte face-to-face team.

Geografisk spredning og mangel på fysisk kontakt er faktorer som vanskeliggjør lederes utøvelse av de typiske lederatferder vi gjerne finner i tradisjonelle hierarkier.

Krevende for alle ledere

Ledelse ser ut til å ha blitt mer krevende for alle typer organisasjoner det siste året.

Det er flere faktorer som kan ha ført til en mer krevende lederjobb. Blant annet svarer brorparten av alle respondentene at de i stor grad har gjennomført større endringer i arbeidsprosesser de siste 12 månedene, sammenlignet med de siste 5 årene.

Endringer i arbeidsprosesser kan kreve mer av ledere, både opplæring i nye arbeidsoppgaver som sådan, men også bruk av ny teknologi og avlæring av gamle måter å jobbe på.

Mindre kontroll

76 prosent svarer at de i stor grad har opplevd økt behov for samarbeid på tvers av avdelinger eller organisatoriske enheter de siste 12 månedene. 61 prosent oppgir å i stor grad ha opplevd økt behov for samarbeid internt i avdelinger eller organisatoriske enheter.

47 prosent har i stor grad økt behov for samarbeid med kunder. Det økte behovet for samarbeid kan være knyttet til flere faktorer, for eksempel kan organisasjoner ha møtt på mer komplekse problemstillinger og ha hatt et økt behov for innovasjon.

Uansett bakgrunn kan mer samarbeid på tvers potensielt være en driver for at ledere opplever å ha mindre kontroll over egne ressurser enn tidligere, og at kompleksiteten i og behovet for koordinering av arbeidet som utføres øker.

Forventningspress

Undersøkelsen viser at ansattes forventninger til arbeidsgiver har økt på en rekke områder. 60 prosent oppgir at ansattes forventninger om fleksibelt arbeidssted i stor grad har endret seg det siste året.

Av alternativene i undersøkelsen er det dette området hvor ansattes forventninger synes å ha økt mest fra tidligere undersøkelser. 34 prosent svarer også at ansattes forventninger om fleksibel arbeidstid i stor grad er endret.

29 prosent opplever ansattes forventninger om utfordrende oppgaver og muligheter for karriereutvikling har endret seg i stor grad.

Det å imøtekomme ansattes forventninger om mer fleksibilitet og i tillegg mer utfordringer og muligheter, krever nye lederegenskaper.

Kompleksiteten øker ytterligere når dette i stor grad må gjennomføres via fjernledelse både nå, og sannsynligvis også fremover, i større grad enn tidligere.

Mer frihet til ansatte

De som svarte på undersøkelsen oppgir at deres organisasjoner gir medarbeiderne mer autonomi enn tidligere. Andelen som oppgir at medarbeidere i deres organisasjon i stor grad har frihet til å bestemme selv har økt innen nesten samtlige kategorier siden 2018.

Økningen er størst når det kommer til hvor arbeidsoppgaver skal løses (fra 16,1 prosent i 2018 til 33,3 prosent i 2021).

Arbeidsmengde er det eneste området der vi ser en nedgang i autonomi fra 2018. Her har andelen som sier at medarbeidere i deres organisasjon i stor grad kan bestemme fritt sunket fra 11,1 prosent til 9,7 prosent.

Økningen i grad av autonomi kan muligens forklare hvorfor ledere opplever at det har blitt vanskeligere å følge opp medarbeidere det siste året.

Når medarbeidere i større grad selv styrer sin egen arbeidshverdag, blir det vanskeligere for ledere å ha oversikt og følge opp.

Samtidig har forskning vist at tildelt autonomi kan virke negativt også på medarbeideres opplevelse av lederstøtte og at autonomi må kombineres med opplevd lederstøtte for at det skal få positive utfall.

Økt grad av selvbestemmelse kan altså by på utfordringer for begge parter i leder-medarbeider-forholdet.

Powered by Labrador CMS