Ledelse

Rykter kan gi ledere nyttig informasjon

Rykter er ikke bare negativt. De kan inneholde viktig informasjon som ledere ikke finner i tall og formelle dokumenter.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Rykter fremstilles vanligvis som negativt i ledelsesforskningen, men det mener de svenske organisasjonsforskerne Roy Liff og Ewa Wikström er en delvis feilaktig forestilling.

De sier til det svenske magasinet Chef at selv om ryktene som går i en organisasjon ikke er nedtegnet i noe skriftlig dokument, så formidler ryktene likevel meninger i en organisasjon som faktisk eksisterer.

Meninger som kan inneholde spor av noe viktig som er på gang.

Informasjon som sjefen bør ta stilling til.

Om det går rykter om forskjellsbehandling mellom avdelinger, eller noe ganske annet, så gjelder det at ledere tidlig oppfatter signalene, tar dem på alvor, agerer og demper feilaktige konklusjoner, skriver Chef.

Forskerne Liff og Wikström har sin studie fulgt det daglige arbeidet på en psykiatrisk klinikk.

De studerer der hvordan rykter kompletterer og samspiller med den offisielle informasjonen på arbeidsplassen, samt hvordan sjefer kan bygge tillit gjennom å agere på nettopp rykter.

Men – skal lederen agere på rykter på en god måte, må han eller hun forstå situasjonen.

Og for å forstå situasjonen, kreves det at lederen har interesse for andre menneskers bilde av virkeligheten – som for en stor del bygger uformell informasjon, forklarer Liff i Chef.

Det er ikke sikkert medarbeidere vil snakke om rykter når sjefen er der, men ledere kan lettere snappe opp ting hvis de er opptatt av mennesker, ikke bare tall, poengerer forskerne.

Hvis ledere lar være å lytte til rykter, og agere på dem, kan ryktene utvikle seg i negativ retning og i større grad også bli rettet mot sjefen selv, ifølge studien.

Rykter som får utarte seg, kan i verste fall undergrave sjefens autoritet.

Powered by Labrador CMS