Annonse
I en normalsituasjon er det samsvar mellom kravene jobben stiller og muligheten til å ha kontroll over egen arbeidssituasjon som er viktigst for å skape et godt arbeidsmiljø. Foto: Kiwis/iStock
Lederverktøy

Slik finner du balansen mellom hjemmekontor og fysisk oppmøte

Mange har snakket om hvordan arbeidsgivere og ledere ønsker at fremtidens kontorløsninger skal se ut etter koronapandemien.

Derimot har få snakket om er hva som er beste og viktigste for bedriften.

– Hva trenger virksomheten av samhandling, fysisk nærhet, koordinering og kulturbyggene elementer for å skape bedre arbeid og tjenester? Det er ikke opplagt at det er det samme som de ansatte ønsker seg, sier Stami-direktør Pål Molander.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Tips for å skape et bedre arbeidsmiljø:

  1. Det kan være utfordrende for ledere å skaffe seg uoffisiell informasjon fra hjemmekontoret. Derfor er det viktig å planlegge mer.

  2. Pass på at kravene du stiller til ansatte samsvarer med muligheten deres til å ha kontroll over egen arbeidssituasjon.

  3. Belønn arbeidstakerne når de gjør en god jobb. Dette handler ikke nødvendigvis om høyere lønn, men om positive tilbakemeldinger, muligheter til utvikling og etterutdanning.

  4. Det er lett for at det oppstår rollekonflikter når alle jobber på hjemmekontor. Som leder må du derfor være tydelig i rollefordelingen.

  5. Vær rettferdig og gi sosial støtte til dine ansatte.

  6. Selv om det kan være vanskelig i disse tider, er det viktig med forutsigbarhet for å skape et godt arbeidsmiljø.

  7. Ikke bli for kontrollerende og overvåk dine ansatte.

Annonse

Tips for å skape et bedre arbeidsmiljø:

  1. Det kan være utfordrende for ledere å skaffe seg uoffisiell informasjon fra hjemmekontoret. Derfor er det viktig å planlegge mer.

  2. Pass på at kravene du stiller til ansatte samsvarer med muligheten deres til å ha kontroll over egen arbeidssituasjon.

  3. Belønn arbeidstakerne når de gjør en god jobb. Dette handler ikke nødvendigvis om høyere lønn, men om positive tilbakemeldinger, muligheter til utvikling og etterutdanning.

  4. Det er lett for at det oppstår rollekonflikter når alle jobber på hjemmekontor. Som leder må du derfor være tydelig i rollefordelingen.

  5. Vær rettferdig og gi sosial støtte til dine ansatte.

  6. Selv om det kan være vanskelig i disse tider, er det viktig med forutsigbarhet for å skape et godt arbeidsmiljø.

  7. Ikke bli for kontrollerende og overvåk dine ansatte.

Annonse