Ledelse

Når unntakstilstanden begynner å hale ut i langdrag og det kommer stadig nye runder med nedstengning er det vanskeligere å finne kreftene til å holde motivasjonen oppe, skriver Merete Wedell-Wedellsborg i Harvard Business Review.

Slik finner du styrken til det siste strekket

Tre tips til ledere for å klare å holde motet oppe, både hos seg selv og de ansatte.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Kriser gjør at vi mobiliserer ekstra energi. Starten av koronakrisen fikk fram kampånden hos mange, og både ledere og ansatte satte aller kluter til for å håndtere den akutte situasjonen.

Når unntakstilstanden begynner å hale ut i langdrag og det kommer stadig nye runder med nedstengning er det vanskeligere å finne kreftene til å holde motivasjonen oppe.

Nå er det psykologisk utholdenhet som trengs

Mange opplever nå en «pandemisk utmattelse» og føler seg slitne og motivasjonsløse, skriver psykolog og økonom Merete Wedell-Wedellsborg i Harvard Business Review.

Krever psykologisk utholdenhet

Det gjelder også ledere. Den andre bølgen av pandemien er ikke spennende. Mange av Wedell-Wedellsborgs lederklienter rapporterer at de kjeder seg, føler seg frakoplet og har mistet motet.

«Nå er det psykologisk utholdenhet som trengs», skriver hun.

3 råd for å holde motivasjonen oppe

Hun har tre råd til ledere for å klare å holde motet oppe, både hos seg selv og sine ansatte:

1. Forstå forskjellen på hva som haster og hva som er viktig.

Det er lett å bli nærsynte og fokusere på de mest akutte utfordringene vi står foran. Resten blir ofte skjøvet til senere. Den fristelsen må ledere og team unngå, skriver hun.

Selv om du har håndtert den mest kritiske fasen, er det viktig å ikke bare hvile på laurbærene. Tiden etter krisen kan også bli krevende. Spør deg selv og de du leder: Gjør dere alt dere kan for å komme ut av krisen som et sterkere selskap?

2. Balansér omsorg og krav

På dette tidspunktet i pandemien er betingelsene gode for depresjon, ensomhet og angst. Ledere må ta de ansattes mentale helse på alvor, skriver Wedell-Wedellsborg. Det holder ikke å overøse dem med planer og skjemaer. Du er nødt til å se den enkelte ansatte og anerkjenne dem som mennesker.

På den andre siden må du som leder sette grenser og definere ambisjonene for hva dere skal klare. Ensidig vekt på forståelse og omsorg kan bidra til «lært hjelpesløshet», mener hun. For å mobilisere kreftene hos medarbeiderne, prøv i stedet å få tilbake kampviljen. Gå igjennom hvilke utfordringer dere har det neste året og få alle med på å gyve løs på løsningene.

3. Skap energi

Det mest krevende for mange ledere akkurat nå er å opprettholde energien hos seg selv og blant de ansatte. Det er mange måter å skape energi på: Det kan være å dele suksesshistorier, lage konkurranser, dele opp store prosjekter i små intense løp eller kommunisere mer med de ansatte.

Wedell-Wedellsborg mener den mest grunnleggende kvaliteten som hjelper oss å navigere gjennom kaos er «resilience», som kan oversettes med en kombinasjon av fleksibilitet og motstandsevne.

Hun beskriver det som det å ha en innstilling der man ser på problemene som midlertidige, avgrensede og noe man kan gjøre noe med. Har man den holdningen er det lettere å finne styrken til å ta grep om situasjonen og holde ut den siste tiden av pandemien.

Powered by Labrador CMS