Ledelse

Engasjer gjerne hele teamet og del opp ansvaret for opplæringen av den nyansatte, anbefaler Karin Netzell i Hammer og Hanborg.

Slik ønsker du nyansatte velkommen – digitalt

Når nye medarbeidere ikke kan tas imot på arbeidsplassen, er det enda viktigere å ha en plan for hvordan de skal få en god start.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Etter hvert som koronapandemien varer og rekker, er det for mange virksomheter ikke lenger mulig å vente med nyansettelser til situasjonen er mer normal. Både rekrutteringsprosesser og oppstart på arbeidsplassen må gå sin gang.

Men hvordan tar du imot en ny medarbeider når kontoret er nedstengt og både lederen og alle kollegaene er spredt på hjemmekontor – og du må ønske velkommen digitalt?

Skap arenaer for dumme spørsmål

Det er viktig å finne en erstatning for de mer spontane samtalene som ellers skjer på arbeidsplassen, som ved lunsjen eller kaffeautomaten, sier Karin Netzell, som driver med forretningsutvikling i Hammer og Hanborg, til det svenske nettstedet Arbetsliv.

– Det er ofte i disse møtene man føler at man kan stille de «dumme spørsmålene» som man kanskje ikke vil ta opp i et møte med hele teamet, sier hun.

Hun understreker at introduksjonen av en nyansatt ikke bare handler om at de skal forstå arbeidsoppgavene sine. Det er lett å føle seg ensom og avkoplet på hjemmekontor, og det er derfor viktig å sørge for at den nye inkluderes og raskt blir en del av organisasjonens kultur.

6 råd for digital introduksjon

Netzell har flere råd til hvordan ledere kan introdusere nyansatte for sin nye arbeidsplass under koronapandemien:

  1. Lag en tydelig plan for introduksjonen, og sørg for at alt er klart før den nye medarbeideren begynner.

  2. Engasjer hele teamet og del gjerne opp ansvaret for opplæringen.

  3. Sørg for å avtale sosiale treff, som kaffe- eller lunsjpauser på videomøter. De uformelle samtalene er enda viktigere når introduksjonen skjer digitalt.

  4. Kommuniser tydelig og avtal mange oppfølgingsmøter, så den nyansatte får mulighet til å stille utfyllende spørsmål.

  5. Gi den nyansatte mulighet til å påvirke introduksjonen. Alle er forskjellige og har ulike behov, og kanskje har også den nyansatte erfaringer fra tidligere som kan være nyttige.

  6. Vær tydelig på hva som forventes av medarbeideren i ulike situasjoner og gi gjerne tilbakemeldinger.

Powered by Labrador CMS